EUROFONDY A OBSTARÁVANIE PO NOVOM? JEDNODUCHŠIE, FLEXIBILNEJŠIE A BEZ BYROKRACIE
V prvý deň sa za jedným stolom stretli predstavitelia Úradu podpredsedu vlády SR pre informatizáciu a investície (ÚPVII), Európskej komisie, aj Slovenskej akadémie vied. Diskutovalo sa, ako sa zmenia eurofondy po roku 2021, prečo musíme v informatizácii doháňať Poľsko a Česko, ale aj o tom, či sme už nezmeškali šancu na efektívny eGovernment. Vo vedľajšej miestnosti paralelne diskutovali odborníci na verejné obstarávanie o tom, ako sú nastavené pravidlá, či nová koncepcia IKT reálne pomáha a prečo je v tejto oblasti stále potrebná “evanjelizácia“.
Slovenské inštitúcie sa dnes vo veľkom snažia preniesť svoju administratívu z papierovej podoby do počítačov. Digitalizácia verejnej správy, alebo eGovernment, je dnes už alfou a omegou každého vyspelého štátu. Názory na náš súčasný stav v tejto oblasti sa líšia: niektorí hovoria, že musíme viac inovovať, iní, že stačí efektívnejšie využívať peniaze, ktoré sme od európskeho spoločenstva už dostali.
Nové obdobie bude jednoduchšie
Barbara Jermol Marcinčák, ktorá na ITAPA 2019 zastupuje Európsku komisiu, definovala novú eurofondovú politiku cez niekoľko princípov: menej byrokracie a papierov, stručnosť, ekologickosť, sociálnosť, a to všetko s mottom „Európa pre všetkých“. Európska únia podľa jej slov potrebuje pracovať tak, aby jej ľudia rozumeli a aby jej verili. Musí tiež dobehnúť svetových lídrov a začať využívať moderné technologické vymoženosti, akými sú umelá inteligencia, superrýchly internet, no aj dynamické vzdelávanie.
Kde robíme chybu?
ÚPVII je inštitúciou priamo zodpovednou za digitalizáciu Slovenska. Podľa Ladislava Šimka, riaditeľa odboru prierezových priorít a hlavného gestora HP UR, naša krajina príležitosť na plnú digitalizáciu má, no nedarí sa jej ju efektívne využiť. Zatiaľ čo eurofondy na Slovensko prúdia vo veľkom a strategické dokumenty sú na expertnej úrovni, zlyhávame v praxi, teda pri samotnom zavádzaní zmien. Dôvodom je príliš komplexný systém pravidiel a kontrol či pomalé tempo kľúčového manažmentu, a napokon neschopnosť rozhodnúť sa. Práve „prioritizácia prioritizácie“ by mala byť kľúčom k tomu rozhodnúť sa, ktoré projekty naozaj potrebujeme a uskutočniť ich. Richard Filčák zo Slovenskej akadémie vied však varuje, že kým Slovensko sa stále trápi s digitalizáciou, v ostatných členských krajinách EÚ ide o už dávno fungujúci systém. Môže sa tak veľmi ľahko stať, že EÚ nám ďalšie fondy jednoducho neposkytne a my na to zostaneme sami.
Verejné obstarávania profesionálnejšie
Diskusia o verejnom obstarávaní bola veľmi otvorená s množstvom otázok z publika. Napriek rôznym pohľadom, však majú všetci účastníci zhodný cieľ – zabezpečiť, aby bol trh schopný ponúknuť čo najlepšie produkty za najlepšiu cenu v danom čase. V tejto súvislosti je dôležité, aby verejní obstarávatelia pochopili, že musia vytvoriť silné odborné tímy a nenechať ľudí, ktorý samotný proces robia, aby zostali osamotení. „Celé je to o profesionalizácii. O tom, že keď chce štát nakupovať kvalitu, musí sa dopátrať k tomu čo to kvalita je, poznať svoje potreby a komunikovať s trhom za stanovených podmienok. My sme zákon pripravili tak, že je veľmi flexibilný, umožňuje čo najširšiu, čestnú, hospodársku súťaž a je už len na obstarávateľoch, či to využijú,“ zdôrazňuje Jaroslav Lexa z Úradu verejného obstarávania.