Legislatívny rámec pre eGovernment v Slovenskej republike
Slovensko sa hlási k iniciatíve eEurope+, ktorá definuje ciele informatizácie pre všetky prístupové krajiny. Slovensko však dnes v oblasti informatizácie zaostáva nielen za EÚ-15 štátmi, ale je aj na chvoste desiatich nových krajín v EÚ. Ak Slovensko mieni dosiahnuť ciele Lisabonskej stratégie, t.j. stať sa najkonkurenčnejšou a najdynamickejšou znalostnou ekonomikou, priorizovanie informatizácie je kľúčové.
Vytvoriť prostredie pre znalostnú, informačnú spoločnosti na Slovensku znamená prijať novú štátnu politiku informatizácie so štyri hlavnými prioritami:
1. Dostupnosť a bezpečnosť internetu
2. Informačná vzdelanosť
3. Moderné verejné služby on-line
4. Moderné prostredie pre podnikanie
Nevyhnutnosť prijať programy a stratégie:
• Národná broadband stratégia 2005 – 2006
• Národný program počítačovej gramotnosti 2005-2006
• Štátny program informatizácie vzdelávania 2005-2010
Nevyhnutné inštitucionálne zmeny
1. Vytvorenie Úradu splnomocnenca pre informatizáciu spoločnosti (alebo Ministerstva pre informatizáciu spoločnosti) (2005-2006)
Jeden úrad verejnej správy, ktorý realizuje koncepciu budovania informačnej spoločnosti. V praxi to znamená, že
• koordinuje a realizuje jednotlivé projekty napríklad projekt portálu verejnej správy
• zabezpečuje vzájomnú prepojenosť jednotlivých rezortných informačných systémov, zabezpečí jednotné rozhranie a definuje štandardy
• zabezpečuje propagáciu a osvetu smerom k verejnosti
• správa vládnej sieťovej infraštruktúry
2. Zriadenie výboru pre informatizáciu spoločnosti v Národnej rade Slovenskej republiky (2005-2006)
Legislatívny rámec pre eGovernment
Úlohou legislatívy v oblasti informatizácie verejnej správy je implementácia informačných technológií vo verejnej správe s cieľom zvýšiť kvalitu výkonu správy, znížiť jej administratívnu a finančnú náročnosť, minimalizovať subjektivizmus v rozhodovaní, zrýchliť a zjednodušiť vybavovanie záležitostí občana v úradoch. Tento cieľ možno dosiahnuť ak informatizácia verejnej správy bude riadeným procesom.
Pre naplnenie cieľov eGovernmentu je nevyhnutná novelizovať existujúce zákony a zároveň pripraviť nové zákony, ktoré budú vytvárať komplexný legislatívny rámec pre informačnú spoločnosť na Slovensku:
1. potreba novelizovať platné zákony:
a/ zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, ktorým budú explicitne vymedzené úlohy a kompetencie ústrednej štátnej správy v oblasti informatizácie spoločnosti.
b/ zákon č. 369/1991 Z.z. o obecnom zriadení a zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov, ktoré územnej samospráve explicitne vymedzia úlohy a kompetencie v oblasti informatizácie spoločnosti.
c/ zákon č.261/95 Z.z. o štátnom informačnom systéme (resp. prijať nový zákon, zodpovedajúci novému vývoju)
d/ zákon č. 610/2003 Z.z.o elektronických komunikáciách
e/ zákon č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode
Podmienky aplikácie IKT vytvárajú aj ďalšie právne normy:
zákon č. 523/2003 Z.z. o verejnom obstarávaní,
zákon č. 618/2003 Z.z. - autorský zákon,
zákon č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise,
zákon č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov,
zákon č. 241/2001 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností v znení neskorších zmien,
zákon č. 322/1992 Zb. o štátnej štatistike v znení neskorších zmien,
zákony upravujúce niektoré úseky výkonu správy (napríklad: zákon č. 154/1994 Z.z. o matrikách v znení neskorších zmien, zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR v znení neskorších zmien a ďalšie).
2. príprava nových zákonov:
• Zákon o informačných systémoch vo verejnej správe (október-november 2004, ktorý definuje základné pojmy; špecifikuje kompetencie, úlohy, povinnosti a súvzťažnosti účastníkov procesu aplikácie IKT vo verejnej správe, ako aj spôsob financovania informatizácie verejnej správy)
• Zákon o základných registroch verejnej správy,
• Zákon o elektronickom identifikátore fyzickej osoby.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025
Beáta Brestenská
prodekanka pre zahraničné styky a sociálne záležitosti študentov
Zamestnanie:
- Prírodovecká fakulta Univerzity Komenského – asistent 1980 – 1997
- Získanie PhDr - 1987
- Mimoriadny profesor od 1998
- Vedúca oddelenia didaktiky vedy 1998 – 2001
- Vedúca výskumného a vzdelávacieho IT centra Univerzity Komenského – od 2002
- Poslankyňa Národnej rady SR - 2002-2006:
- Členka Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá
- Členka Hospodárskeho výboru
- Vedúca pracovného podvýboru NR SR pre informačnú spoločnosť
- Vedúca slovenskej delegácie Rady Európy – 2004-2006
- Prodekanka Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského – od 2007
- Riaditeľka neziskovej organizácie Asociácia projektu Infovek – o…
Zobraziť viac informácií o spíkrovi