Priorita 3 - Lokálna infraštruktúra: Budovanie a rozvoj informačnej spoločnosti pre verejný sektor
Slovenská republika je viazaná záväzkami urýchlene napredovať v budovaní informačnej spoločnosti. Naplnenie tohto cieľa by prinieslo výrazné zvýšenie efektivity štátnej správy, zvýšenie kvality služieb poskytovaných občanom, zvýšenie investičnej atraktivity Slovenska, ale v neposlednom rade aj zväčšenie priestoru pre aktivity firiem pôsobiacich v oblasti informačných a komunikačných technológií.
Čo je informatizácia spoločnosti?
Z pohľadu štátu sa informatizácia rozumie ako koncepčne riadený proces smerujúci k maximálnemu využitiu potenciálu ponúkaného informačnými a komunikačnými technológiami vo všetkých relevantných oblastiach spoločenského, politického a hospodárskeho života.
Inými slovami informatizáciu možno chápať ako proces systematickej realizácie úloh zameraných na elektronizáciu služieb poskytovaných orgánmi verejnej správy, na rozvoj obsahu informačných systémov a na vytvorenie potrebného legislatívneho a organizačného zázemia pre jej realizáciu.
Informatizácia spoločnosti sa zaraďuje medzi kľúčové úlohy programov vlád vyspelých štátov sveta. V rozpočtoch týchto krajín sa v súčasnosti venujú nemalé prostriedky na systematický rozvoj a podporu projektov elektronizácie služieb, ktoré sa každodenne poskytujú občanom štátu.
Hlavným cieľom je zvýšiť kvalitu služieb a v neposlednej miere aj racionalizovať procesy verejnej správy, orientované na poskytovanie služieb. Občan vo vyspelej spoločnosti očakáva od vlády, že úroveň poskytovania služieb verejnej správy bude porovnateľná s najlepšími službami, ktoré poskytuje súkromný sektor, najmä pokiaľ ide o presnosť, včasnosť a dostupnosť služieb.
Úlohou informatizácie je zaviesť väčšiu transparentnosť do výkonu verejnej správy, zlepšiť jej otvorenosť voči občanom, zlepšiť služby verejnej správy pre občanov a podnikateľskú sféru a v neposlednej miere racionalizovať administráciu a výkony verejnej správy.
Posun v infformatizácií spoločnosti by teda bol prínosom pre celú spoločnosť.
Budovanie informačnej spoločnosti na Slovensku je z hľadiska prístupu k informáciám na lokálnej a regionálnej úrovni stále v počiatočnej fáze. Skutočnosťou je, že niekedy žiadané informácie jednoducho neexistujú, ale stáva sa, že existujúce údaje nie sú sprístupnené. Veľkej väčšine našej populácie chýba v súčasnosti tzv. ”druhá gramotnosť” (využívanie počítačov, internetu a všeobecne využívanie nových informačných technológií). Napriek tomu je aj v SR zrejmé postupné uplatňovanie prvkov informačnej spoločnosti - informácie postupne zasiahnu do všetkých oblastí života, stanú sa čím ďalej tým viac rozhodujúcim prvkom pre chod i ďalší rozvoj spoločnosti. V blízkej budúcnosti bude celá spoločnosť vystavená tlaku na výrazné kvalitatívne zmeny nielen v súvislosti s členstvom v Európskej únii, ale aj s celkovým procesom transformácie na tzv. informačnú spoločnosť.
Vidiecke regióny alebo mikroregióny vzdialené od väčších miest (centier) vo väčšine prípadov nevyužívajú alebo len v nízkej miere využívajú moderné komunikačné technológie, a preto je efektívnosť komunikácie, spolupráca a následne hospodárky rozvoj nižší, než v centrách, kde je dostupnosť a využívanie informačných technológii viac rozšírené. Rozdiely na úrovni rozvoja informačnej infraštruktúry medzi jednotlivými regiónmi Slovenska sú významné. Zatiaľ čo v mestách je úroveň porovnateľná v okolitými krajinami, úroveň informačnej infraštruktúry a stupeň rozvoja informačnej spoločnosti vo vidieckych oblastiach a regiónoch vzdialených od centier je absolútne nedostatočný. Významnú úlohu tu zohráva aj strach z moderných zariadení a ich úplné odmietanie, najmä ako dôsledok veľmi obmedzených skúseností s ich používaním a neznalosť ich výhod. Nevyhnutnosťou je zabezpečiť ľahkú dostupnosť moderných informačných technológií pre ľudí a stimulovať hospodársky, spoločenský a kultúrny potenciál jednotlivých regiónov.
Hlavná oblasť podpory bude zameraná na informatizáciu a internetizáciu škôl, nemocníc, sociálnych a kultúrnych centier, regionálnej a lokálnej samosprávy s využitím novej a dostupnej informačno-komunikačnej infraštruktúry a tvorby jej diditálneho obsahu. Uvedená skutočnosť prispeje výrazným spôsobom k modernizácii regiónov a pozdvihnutiu regionálneho rozvoja.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025
Tomáš Štálnik
Dátum narodenia: 3. marec 1978
Vzdelanie
1996 - 2001: Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica - Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov
od roku 2002: doktorandské štúdium Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica - Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov
Pracovné skúsenosti
2001 - 2002: Inštitút vzdelávania SR Sládkovičovo
od roku 2002: Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR - Agentúra na podporu regionálneho rozvoja
Zobraziť viac informácií o spíkrovi