Sféra informačných technológií patrí k najdynamickejším oblastiam svetového hospodárstva. Účastníkom diania na tejto scéne dokázala doba priniesť už množstvo prekvapení - príjemných aj nepríjemných. Toto platí pre podnikateľov a investorov, rovnako sa to však týka aj oblasti verejnej správy, kde nepôsobí rizikový kapitál a neexistujú komerčné mechanizmy na korekciu chybných strategických rozhodnutí. Tieto môžu mať pritom negatívny dopad na celý rezort, región alebo štát. Namieste je preto otázka, akým spôsobom bude verejná správa stanovovať svoje priority v turbulentnom IT prostredí a akými kritériami sa bude riadiť pri strategickom rozhodovaní.
Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že verejná správa je úspešná vtedy, ak zvolenú produktovú a implementačnú stratégiu optimálne priblíži podnikovej praxi. Predovšetkým je tým myslená prax veľkých podnikov a nadnárodných korporácií, ktoré sa k verejnej správe najviac blížia v ukazovateľoch ako je finančný obrat, počty zákazníkov a zamestnancov a zložité dodávateľské vzťahy. To značí že verejná správa:
• musí uspokojovať svojich zákazníkov (občania, právnické osoby) tým, že im vo svojich inštitúciach poskytuje služby a informácie,
• musí nakupovať od dodávateľov a to výhodne, pretože to robí za peniaze občanov (akcionárov),
• musí sa správať transparentne (preukázateľnosť, auditovateľnosť) a realizovať svoje procesy úsporne,
V príspevku poukazujeme na analógie medzi oboma sférami a nabádame predstaviteľov verejného sektora, aby sa prihlásili ku konceptu mnohonásobne odskúšanému nielen v podnikovej praxi ale aj vo viacerých krajinách, ktoré si postavili za cieľ zefektívnenie fungovania vlastného aparátu.
Jadrom a hlavnou myšlienkou nášho príspevku je fakt, že kostrou informačného systému podniku a zároveň prioritne udržiavaným systémom veľkého podniku je jeho ERP/ERM systém (systém plánovania a riadenia podnikových zdrojov). Strategickým cieľom akcionárov a manažmentu je
• aby bol spoľahlivý a bezpečný, a to z hľadiska bezporuchového chodu podniku, sprístupnenia pracovných postupov naozaj oprávneným ľuďom a dlhodobej dôvernosti a integrity spracovávaných dát.
• aby poskytoval konsolidované údaje použiteľné pre vrcholové rozhodovanie a aby umožňoval analýzy a prognózy
• aby sa spracované údaje dali okamžite použiť pre riadenie i pre operatívne činnosti
• aby sa dal horizontálne integrovať s CRM, SCM, vertikálne s podnikovými systémami riadenia výroby a aby s poskytoval poskytoval dáta pre MIS.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024
Peter Prónay
Dátum narodenia: 9.12.1951
Odborná prax:
1976-1990
Ústav aplikovanej kybernetiky, Bratislava, SR
Vývojový pracovník v oblasti paketových počítačových sietí
1981-1986
IIASA (Int. Institute for Applied Systems Analysis) Laxenburg, Austria
Zástupca vedúceho oddelenia Computer Services, správca LAN
Administroval systémy UNIX
Navrhol a realizoval jednu z prvých LAN na technológii TCP/IP v Európe
1990
SWH, spol. s r.o., Bratislava, SR
Konateľ a spoluzakladateľ firmy
Inicioval založenie a riadil spoločnosť, ktorá sa neskôr transformovala na prvého ISP na Slovensku: EUnet Slovakia.
Spoločne s Ing. Gejzom Büchlerom zahájil prevádzku prvého internetového uzla na Slovensku a v Čechách (uzol uniba…
Zobraziť viac informácií o spíkrovi