Staňte sa partnerom

Úvodný príhovor: Spúšťanie projektov OPIS-u

/ Príhovor



Vážené dámy, vážení páni

pred rokom a pol som som nastúpil na riadiaci orgán OPIS ako generálny riaditeľ. Dovoľte mi malé prirovnanie. Znamenalo to pre mňa nastúpiť do vlaku, ktorý sa akokeby neriadil cestovným poriadkom a vôbec rušňovodiča netrápilo, že ľudia prídu neskoro, alebo čo je ešte horšie vôbec neprídu do ich cieľa.

Napriek všetkému časovému  stresu a všetkým nástrahám sme však dokázali OPIS revidovať a organizačne i projektovo stabilizovať. Slovensko vďaka tomu neprišlo minulý rok ani o jediné EURO. A ako vyzerá tento rok? Chcem vyjadriť presvedčenie, že vďaka sústredenému úsiliu všetkých a tiež vďaka pomoci politických predstaviteľov v prípade schválenia zmeny pravidla n+2 na n+3 európskymi inšitúciami neprepadnú finačné prostriedky ani tento rok. Tí, čo  poznajú situáciu hlbšie, vedia že ide o malý zázrak.

Kongres ITAPA mi poskytuje priestor pre diskusiu aj sebareflexiu, preto dovoľte aby som na tomto mieste s plnou vážnosťou prehlásil, že po roku a pol úsilia je OPIS nastavený na zvládnutie všetkých výziev – finačných, prevádzkových aj programových.  

Uzavrieme teda túto tému a viac Vás tým nebudem zaťažovať. Lebo len o čerpanie tu totiž vôbec nejde. Sme tu hlavne kvôli projektom a kvôli tomu, aby sme ľuďom zabezpečili nové elektronické služby, priniesli nejaký konkrétny úžitok. Aby sme zefektívnili verejnú správu a jej procesy a tak uľahčili život občanovi a v neposlednom rade zdigitalizovali naše bohaté kultúrne dedičstvo, či vytvorili podmienky pre poskytovanie širokopásmového internetu aj na vidieku. To je skutočný dôvod prečo sme si takýto unikátny operačný program na Slovensku pripravili. Chceme priniesť občanovi konkrétne výsledky. Preto sa počas týchto dvoch dní poďme baviť o prínosoch jednotlivých projektoch a ich merateľných výsledkoch aj o tých zaujímavých projektoch, ktoré sme pripravili a dnes konečne vstupujú do realizačnej fázy.

Uplynulý víkend sa konali voľby do VÚC. V priebehu krátkeho času boli k dispozícii výsledky volieb, ktoré boli spracované expresne rýchlo vďaka projektu Elektronické služby štatistického úradu financovaného z nášho operačného programu. Podobne môžem upozorniť na projekt Elektronických služieb Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý napr. výrazne zlepšil kapacitu kontrolórov. Veľmi dôležitým je aj fakticky ukončený projekt elektronických služieb Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý výrazne uľahčuje obstarávanie elektronickou formou a to lepším komfortom  a vyššou transparentnosťou celého procesu.

Vďaka prostriedkom Európskej únie prostredníctvom OPIS-u môžu dnes ľudia využívať napr. najmodernejšie technické preukazy k motorovým vozidlám s čipom v únii. Dokonca naši realizátori úspešne odovzdávajú ich drahocenné skúsenosti ostatným členským štátom, ktorí takýto projekt ešte len pripravujú. Upriamil by som ďalej Vašu pozornosť na projekt katastra nehnuteľností, alebo na projekt základnej bázy údajov pre geograficko-informačný systém ktorý je v testovacej prevádzke, ale v podstate ho verejnosť môže naplno využívať. Ďalej sú to výstupy projektov digitalizácie kultúrneho dedičstva, ktoré už disponujú prekvapivo vysokým počtom zdigitalizovaných objektov v oblasti audiovizuálnych záznamov a výtvarných diel. A v krátkom čase budú nasledovať samozrejme výstupy ďalších projektov, z nich kľúčovými sú ÚPVS, eID a základné registre. O týchto ale aj ďalších projektoch a ich realizácii bude toto fórum a predstavia ich jednotliví spíkri.

Pred tým, než sa naplno rozbehne kongres cítim potrebu poďakovať všetkým, ktorí sa na projektoch podieľali a podieľajú. Pretože projekty sú predovšetkým kolektívnym dielom. Všetkým tým, ktorí odviedli kvalitnú prácu, patrí moje a naše uznanie a poďakovanie. Projektovým manažérom, expertom, dodávateľom, pracovníkom SORO, RO ale aj kontrolným orgánom našim i z Európskej únie. Dnes sa môžeme tešiť z pridanej hodnoty týchto projektov len preto, lebo sme pred viac ako rokom a pol vsadili na kooperáciu. Ďakujem preto všetkým a prajem veľa úspechov pri realizácii ďalších projektov z OPISu.

Je ešte mnoho čo by som Vám chcel povedať, určite však budem mať na to v priebehu nasledujúcich dvoch dní dosť času a priestoru v diskusii pri okrúhlom stole.

Všetkým Vám želám príjemné strávené chvíle na tomto podujatí, ktoré bude dúfam aj tento rok opäť plné poznatkov z oblasti IT a eGovernmentu s množstvom podnetných informácií a skúseností.

Norbert Molnár

NASES
Mgr. Norbert Molnár vedúci služobného úradu Mgr. Norbert Molnár sa narodil 1. júla 1971 v Šali. Vyštudoval Prírodovedeckú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave, odbor učiteľstvo chémia – fyzika. Hneď po štúdiách získaval prax v spoločnostiach zaoberajúcich sa IT a komunikačnými technológiami so zameraním na počítače, počítačové siete a projektový manažment IKT. Pracoval na pozícii sales specialist pre korporátnych klientov z privátneho i bankového sektora, ale aj obchodného riaditeľa. Medzi jeho pôsobiská patrili spoločnosti EuroComp, spol. s r. o. (1995 - 1997), Slovak Telekom, a. s. (1997 - 2001), SWAN, a.s. (2001- 2007), ITKON, spol. s r. o. (2007). V ro­koch 2009 - 2011 sa ve­no­val externej eva­luá­cii ope­rač­né­ho prog…
Zobraziť viac informácií o spíkrovi
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies