Z Jarnej ITAPA: Má Slovensko šancu v rozvoji inteligentnej dopravy?
Výsledkom diskusie o vízii pre Slovensko v novej ére automobilovej dopravy na Jarnej ITAPA boli obavy o budúcnosť automobilového priemyslu, a to napriek tomu, že slovenské podnikateľské a vedecké prostredie má potenciál vytvoriť centrum priemyselného odvetvia budúcnosti – inteligentnej dopravy. To, že Slovensko sa hrdí svetovým prvenstvom v počte vyrobených automobilov na občana, je síce obrovský úspech, ale ako povedal Martin Morháč, zástupca ZAP, úspech vie byť nebezpečný, pretože vedie k spokojnosti.
Autonómne a prepojené vozidlá nie sú víziou, ale pomaly realitou. Okolité krajiny už majú nielen jasnú stratégiu, ale pracujú aj na konkrétnych projektoch, ako napríklad na testovacej diaľnici v okolí Pardubíc v Českej republike či nákladnom testovacom okruhu v Maďarsku.
Michal Zábovský zo Žilinskej univerzity vidí veľkú príležitosť v inteligentných dopravných systémoch, pretože na Slovensku máme dlhú a úspešnú históriu výskumu operačnej analýzy v doprave. Martina Kráľová zo Slovak Telekomu však vníma, že môžeme prepásť svoje okno príležitostí. Prečo? Pretože automobilky u nás priamo nepodporujú centrá excelentnosti. Otvorenou otázkou preto ostáva, čo ich dokáže pritiahnuť a ako sa odlíšiť od iných testovacích oblastí pre inovácie v doprave. Pravdou však zostáva, že do oblasti výskumu a vývoja v automobilovom priemysle ide desaťkrát menej zdrojov na Slovensku ako v iných automobilových veľmociach. Medzery sú tiež vo vzdelávaní, z ktorého sa musí stať riadený proces.. Už dnes musíme pripravovať ľudské zdroje na to, čo príde v blízkej budúcnosti, pretože proces vzdelávania je dlhodobý, zdôraznil Martin Morháč.
Peter Čapkovič z Orange Slovensko si však myslí, že naša krajina môže byť pokroková v oblasti zavádzania moderných telekomunikačných sietí ako 5G, ktoré sú kľúčové pre uvedenie prepojených vozidiel a inovácií v inteligentnej doprave. „Bolo tomu tak už v minulosti, kedy sme boli na prvých miestach v rýchlosti pokrývania krajiny 3G sieťami.“ Väčšou výzvou však bude priniesť ďalšie inovácie do telekomunikačných sietí, ako napríklad - infraštruktúru pre spracovávanie dát, a priorizovať jednotlivé typy služieb podľa ich požiadaviek na rýchlosť a spoľahlivosť prenosu.
Michal Zábovský zo Žilinskej univerzity vidí veľkú príležitosť v inteligentných dopravných systémoch, pretože na Slovensku máme dlhú a úspešnú históriu výskumu operačnej analýzy v doprave. Martina Kráľová zo Slovak Telekomu však vníma, že môžeme prepásť svoje okno príležitostí. Prečo? Pretože automobilky u nás priamo nepodporujú centrá excelentnosti. Otvorenou otázkou preto ostáva, čo ich dokáže pritiahnuť a ako sa odlíšiť od iných testovacích oblastí pre inovácie v doprave. Pravdou však zostáva, že do oblasti výskumu a vývoja v automobilovom priemysle ide desaťkrát menej zdrojov na Slovensku ako v iných automobilových veľmociach. Medzery sú tiež vo vzdelávaní, z ktorého sa musí stať riadený proces.. Už dnes musíme pripravovať ľudské zdroje na to, čo príde v blízkej budúcnosti, pretože proces vzdelávania je dlhodobý, zdôraznil Martin Morháč.
Peter Čapkovič z Orange Slovensko si však myslí, že naša krajina môže byť pokroková v oblasti zavádzania moderných telekomunikačných sietí ako 5G, ktoré sú kľúčové pre uvedenie prepojených vozidiel a inovácií v inteligentnej doprave. „Bolo tomu tak už v minulosti, kedy sme boli na prvých miestach v rýchlosti pokrývania krajiny 3G sieťami.“ Väčšou výzvou však bude priniesť ďalšie inovácie do telekomunikačných sietí, ako napríklad - infraštruktúru pre spracovávanie dát, a priorizovať jednotlivé typy služieb podľa ich požiadaviek na rýchlosť a spoľahlivosť prenosu.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025