Program - Medzinárodný kongres ITAPA 2018: Hacking the Future
Vladimír Dzurilla, Vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci, Úřad vlády ČR
Ferenc Vágujhelyi, Predseda Národnej rady pre telekomunikácie a informačné technológie, Maďarsko
Jiří Buriánek, Generálny sekretár, Európsky výbor pre regióny
[nazov],
S umelou inteligenciou veľmi úzko súvisia dáta, bez ktorých by boli všetky súčasné algoritmy umelej inteligencie len zhlukom znakom niektorého z programovacích jazykov. Tu sa zameriame na strategický a legislatívny rámec pre dáta a ich pohyb v EÚ. Ďalej to bude tzv. všeobecná/silná umelá inteligencia ako jedna z vetiev výskumu umelej inteligencie, ktorej cieľom je vytvoriť univerzálny systém použiteľný vo všetkých doménach a ktorá ostáva stále jednou z najväčších výziev výskumu v tejto oblasti.
Dokument UPV II Strategická priorita Vládny cloud otvoril cestu k hybridizácii Vládneho cloudu, t.j. realizácii cloudových služieb nielen v privátnej časti Vládneho cloudu ale i v prostredí verejných cloudov. Sekcia Vládny cloud na jesennej ITAPA je orientovaná na prezentáciu aktivít smerujúcich k hybridizácii Vládneho cloudu.
Skúsenosť britského G-cloudu potvrdzuje, že prevádzka cloudových služieb pre verejnú správu (VS) v hybridnom prostredí je nákladovo najefektívnejšia.
SP Vládny cloud predpokladá orientáciu hybridných služieb predovšetkým na:
- spracovanie otvorených dát VS, t.j. všetkých dát, ktoré nie sú kvalifikované ako kritické resp. klasifikované, čo je v súlade so Smernicou PSI pripravovanou Európskou komisiou o sprístupnení dát VS,
- poskytovaní služieb certifikovaných z hľadiska bezpečnosti a GDPR pre občana ale i VS s rýchlou dobou realizácie na komerčnom základe vždy, keď vznikne potreba a VS nedokáže reagovať dostatočne rýchle (pre VS za predpokladu, že služby budú zapísané v Katalógu služieb Vládneho cloudu),
- riešení „cloud bursting-u“, t.j. dočasnej potreby zdrojov IaaS (nedostatok výpočtového výkonu resp. storage).
V sekcii bude prezentovaný pohľad UPV II na procesy spojené s hybridizáciou Vládneho cloudu, bude prezentovaný prístup k certifikácii/akreditácii služieb Vládneho cloudu ako základnej podmienky pre vytvorenie dôveryhodného prostredia v hybridnom Vládnom cloude a budú prezentované konkrétne prípady hybridných služieb pre Vládny cloud.
Technológie ako umelá inteligencia či blockchain výrazne ovplyvnia fungovanie ekonomiky, štátu a spoločnosti. Vyspelé krajiny sveta sa snažia vyťažiť čo možno najväčší potenciál týchto technológií. Európa dlhodobo zaostáva za globálnymi lídrami akými sú USA, Čína či Japonsko, čo sa odzrkadľuje napríklad v priamych investíciách do vývoja technológií ako umelá inteligencia. Európska komisia chce zmeniť tento negatívny trend, a preto predložila návrh série opatrení, aby umelá inteligencia posilnila priemyselný a technologický potenciál Európy a zároveň udržala globálnu konkurencieschopnosť Únie. Okrem zvýšenia verejných a súkromných investícií do moderných technológií je potrebné zaoberať sa aj socio-ekonomickými otázkami a vytvorením etického a právneho rámca, ktoré zabezpečí, že technologický rozmach bude mať pozitívny dopad na fungovanie spoločnosti. Dokáže Európska únia výraznejšie posilniť investície do vývoja inovatívnych technológií a vyrovnať sa globálnym lídrom ako USA či Čína? Ako ovplyvní aplikovanie technológií ako umelá inteligencia pracovný trh a vzdelávací systém? Aké sú ciele a konkrétne aktivity Slovenska v tejto oblasti? Vieme vytvoriť zmysluplné regulačné prostredie, tak aby technológie mali pozitívny vplyv na našu ekonomiku a spoločnosť?
Boris Bánovský, TelenetDoctor
Miloš Koterec, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
Hartmut Schultze, Hewlett Packard Enterprise
Peter Dovhun, Tachyum
Jiří Kůs, Asociace nanotechnologického průmyslu
Tomáš Frajt, Interway
Ján Zázrivec, Softec
Peter Holba, TelenetDoctor
Boris Bánovský, TelenetDoctor
Mária Bieliková, Kempelenov inštitút inteligentných technológií
Marek Havrda, GoodAI
Alena Kuišová, ITAPA
Dobré obstarávanie, ktoré prinesie zmluvu s kvalitným dodávateľom sa prakticky rovná úspešnému IT projektu. Ale ako to dosiahnuť? IT dodávky sú veľmi sofistikované. Komplexnosť projektov je taká, že často nie je na začiatku jasné čo presne má byť predmetom dodávky. Dá sa vôbec táto neurčitosť vniesť do systému obstarávania? A ako obísť závislosť na dodávateľovi a zároveň neporušiť autorské práva a tiež zabezpečiť dlhodobú a efektívnu servisnú podporu? To sú len niektoré z množstva otázok, ktoré sa snažila uchopiť pracovná skupina zriadená na ÚPVII. Výsledkom tejto pracovnej skupiny síce je Koncepcia nákupu IT vo verejnej správe, ale zároveň veľa stále vášnivo debatovaných otvorených otázok. A o nich bude panel.
Jaroslav Kračún, Európska komisia
Emil Fitoš, IT Asociácia Slovenska
Marián Marek, ITAS
Ján Hargaš, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Martin Hasay, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
Jaroslav Lexa, Úrad verejného obstarávania
Michal Ševčík, DXC Technology
Matej Stuška, O2 Slovakia
Umelá inteligencia už nie je sci-fi. Už sa stala pracovným nástrojom. Nástrojom, ktorý je už dnes bežnou súčasťou nášho života a ktorý už prestal budiť údiv. Panel sa bude primárne venovať takýmto praktickým ukážkam využitia umelej inteligencie.
[nazov],
Alena Kuišová, ITAPA
Denisa Žiláková, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
Peter Chochol, Sféra
Jozef Benčík, SAS Slovakia
Martin Noskovič, ALAM
Milan Hutkai, Infra Services
Igor Wzoš, Smart City Cluster
Milan Zmeko, O2
Gwendolyn Carpenter, Európska investičná banka
Jozef Viskupič, Trnavský samosprávny kraj
Podujatie sa koná 13. novembra v Crowne Plaza Hotel, Bratislava. Cieľom workshopu je výmena skúseností predstaviteľov samospráv, miest a expertov z krajín V4 s implementáciou Smart City konceptov a princípov do regionálnych stratégií.
Budeme diskutovať transformáciu verejných služieb na príkladoch best practices z krajín V4. Diskutované témy budú strategický rámec Smart Cities, Smart Governance a hospodárenie transformovaných verejných služieb, ISO štandard v správe verejných služieb a knowledge government.