Staňte sa partnerom

AI a roboty v službách

Umelá inteligencia (AI) a robotika prenikajú do mnohých oblastí služieb a prinášajú rad výhod, ako je zvýšená efektívnosť, presnosť a pohodlie.

Umelá inteligencia je obor informatiky, ktorý sa zaoberá vytváraním algoritmov a systémov, ktoré môžu vykonávať úlohy, ktoré by obvykle vyžadovali ľudskú inteligenciu. Medzi tieto úlohy patrí rozpoznávanie obrazov, spracovanie prirodzeného jazyka, rozhodovanie a učenie sa z dát. Cieľom UI je vytvoriť stroje, ktoré môžu myslieť a konať ako ľudia alebo dokonca lepšie v určitých oblastiach.

V súčasnosti existuje mnoho systémov a platforiem umelých inteligencií (UI) navrhnutých pre rôzne účely.
Pre hĺbkové učenie vyvíjajú spoločnosť Google DeepMind platformu Tensorflow, META platformu PyTorch. Hĺbkové učenie sa zaoberá algoritmami inšpirovanými štruktúrou a funkciami mozgu, známymi ako neurónové siete. Hĺbkové učenie prinieslo mnohé revolučné zmeny v oblasti technológií a posunulo hranice toho, čo je možné dosiahnuť v oblasti umelej inteligencie. Hĺbkové učenie napríklad umožnilo vytvorenie modelov, ktoré dokážu rozpoznávať a klasifikovať obrázky s presnosťou, ktorá v mnohých prípadoch prevyšuje schopnosti ľudí. To má široké uplatnenie v medicíne (napr. rozpoznávanie rakovinových tkanív na skenoch), bezpečnosti (rozpoznávanie tvárí) a mnohých ďalších oblastiach.
Hĺbkové učenie je kľúčovou technológiou za vývojom autonómnych vozidiel. Umožňuje vozidlám rozpoznávať prekážky, ľudí, značky a iné objekty na ceste, a tým pádom bezpečne navigovať.

Google DeepMind vyvinulo AI AlphaGo a AlphaZero, ktoré prekonali svetových majstrov v hre Go a v šachu. Google Deepmind vyvíja aj AI AlfaFold, ktoré odhaľuje 3D štruktúru proteínov a poskytuje otvorený prístup k viac ako 200 miliónom predpovedí proteínovej štruktúry na urýchlenie vedeckého výskumu.
WaveNet je umelá inteligencia pre ľudský hlas. Jeho tón, tempo a skloňovanie nám pomáhajú zdieľať nápady, komunikovať potreby a vyjadrovať emócie. Spoločnosť OpenAI uviedlo AI ChatGPT-3 a GPT-4 pre spracovanie jazyka a textu.
Microsoft uviedlo AI aplikáciu Azure Cognitive Services pre rozpoznávanie obrazov, hlasu, jazyka.

Umelá inteligencia pre svoju činnosť potrebuje prístup k veľké množstvo dát, odborníkov a infraštruktúru, ako sú dátové centrá či cloudové riešenia.

Pre efektívne využitie výhody umelej inteligencie v službách je potrebné vytvoriť nástroje, ktoré budú obsahovať všetky potrebné informácie na to, aby mohla umelá inteligencia správne reagovať a zákazníkovi podať správne informácie. Nástroje pre umelú inteligenciu, ktoré umožňujú priame čítanie dát z databáz, ktoré sa často využívajú na takéto účely sú napríklad Python, PostgreSQL alebo MySQL, Cloudové platformy AWS, Google Cloud Platform, Microsoft Azure. Nástroje Google-speech-to-text a Google-text-to-speech pomocou rozhrania API konvertujte reč na text a text na reč.

Mnoho systémov a platforiem umelých inteligencií (UI) je navrhnutých tak, aby boli samostatné a optimalizované pre konkrétne úlohy. Použitím rôznych techník a nástrojov ( napr. API (Application Programming Interface IBM Watson ,Azure Cognitive Services) môžu tieto systémy komunikovať medzi sebou, alebo byť integrované do komplexnejších riešení, rozoznávať obraz a umožniť komunikáciu hlasom aj obrazom.

Tu je prehľad niektorých aplikácií AI a robotov pre sektor služieb.

Zákaznícky servis:
  • Chatboty a virtuálne asistenti: Sú schopné automaticky odpovedať na časté otázky zákazníkov, riešiť jednoduché problémy a usmerniť zákazníka na príslušné oddelenie.
  • Hlasové asistenti: Aplikácie ako Alexa, Siri alebo Google Assistant poskytujú rýchle informácie a plnia úlohy na základe hlasových príkazov
Zdravotná starostlivosť:
  • Chirurgickí roboti: Umožňujú lekárom vykonávať precízne operácie s minimálnym invazívnym zásahom.
  • Asistenční roboti: Pomáhajú pacientom s fyzickými obmedzeniami pri pohybe, jedení a ďalších každodenných činnostiach.
Finančné služby:
  • Finanční asistenti: Analyzujú finančné dáta a pomáhajú užívateľom spravovať svoje financie, investície a odporúčajú optimálne finančné produkty.
  • Detekcia podvodov: Algoritmy AI môžu analyzovať transakcie v reálnom čase a identifikovať podozrivé aktivity.
Doprava a logistika:
  • Autonómne vozidla: Vďaka AI môžu vozidlá automaticky navigovať, rozpoznávať prekážky a ľudí a bezpečne prepravovať náklad alebo cestujúcich.
  • Skladové roboty: Automaticky preberajú, triedia a uskladňujú tovar v skladoch.
Domáce služby:
  • Robotické vysávače a moppy: Automaticky čistia domácnosti, sledujú cesty a nabíjajú sa.
  • Záhradní roboti: Vykonávajú úlohy ako kosenie trávy alebo čistenie bazénov.
Vzdelávanie:
  • Personalizované vzdelávanie: Algoritmy AI môžu analyzovať pokrok študenta a prispôsobovať vzdelávací obsah podľa individuálnych potrieb.

Toto sú len niektoré príklady. Potenciál umelej inteligencie v službách a v štátnej správe je obrovský. Oblasť AI a robotiky neustále rastie a rozširuje sa do nových sektorov a aplikácií. Dôležité je však vždy brať do úvahy etické a spoločenské dôsledky zavádzania týchto technológií, najmä v oblastiach, kde môže dôjsť k strate pracovných miest alebo k otázkam súkromia a zabezpečiť, aby boli implementácie transparentné, spravodlivé a rešpektovali súkromie občanov.
Zároveň je tiež dôležité zabezpečiť, aby boli dáta prenesené bezpečne a prístupy boli riadne spravované a monitorované, aby sa predišlo neoprávnenému prístupu alebo úniku dát.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Článok pre Vás spracovala spoločnosť Slovanet -  poskytovateľ vysokokvalitných a inovatívnych telekomunikačných služieb domácnostiam a firmám.

 

 


Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným