Anglická databáza pacientov: digitálna pohroma
Projekt, ktorý mal zásadným spôsobom zmeniť starostlivosť o pacientov v Anglicku, nič nepriniesol.
Čísla hovoria samé za seba. Správa Výboru pre verejné financie (PAC) o národnom počítačovom systéme pre národnú zdravotnú starostlivosť (NHS) je napísaná zdržanlivo, ale mala by podnietiť veľké pobúrenie. Projekt, ktorý mal zásadným spôsobom zmeniť starostlivosť o pacientov v Anglicku, dosiahol veľmi málo, okrem obohatenia IT konzultantov a premrhania miliárd libier.
Projekt bol spustený v roku 2002 s rozpočtom £11.4 miliárd, z ktorých bolo do tohto roku minutých £6.4 miliárd. Tony Blair pri spustení sľuboval, že „Možnosti sú ohromné, pokiaľ to zvládneme.“ Cieľom bolo nahradiť papierové zdravotné záznamy centralizovanou národnou elektronickou databázou, ktorá by umožnila pacientovi z Hullu vojsť do nemocnice v Hereforde a nájsť všetky jeho údaje jediným kliknutím myši.
Nikdy sa to neuskutočnilo. Projekt sa rýchlo zvrhol na masu regionálnych a nekompatibilných systémov, zabezpečených spoločnosťami BT a Computer Sciences Corporation, ktoré za ne zinkasovali cca £1.8 miliárd. BT dostala 9 miliónov libier za inštaláciu systémov na každom NHS mieste, pričom zdravotné inštitúcie, ktoré nie sú zahrnuté do národného programu platia rovnakej spoločnosti za rovnaký systém len 2 milióny.
Zo správy by sa mali poučiť všetci politici. Zlyhanie finančnej schémy ukázalo, že vláda nevie dobre obstarávať komerčné služby: je nerozhodná, neohrabaná, prehnane ambiciózna a rozhadzovačná. Centralizácia neredukuje náklady, ale likviduje flexibilitu. V rámci národnej schémy, dostali zdravotníci nákladné systémy bez toho, že by prebehla reálna diskusia, čo by skutočne pomohlo zlepšiť ich prácu. Projekt pokračoval predovšetkým kvôli svojej monumentálnosti a pocitom, že pri všetkých nákladoch, ktoré stál, by bolo nevhodné, zastaviť ho.
Zdroj: www.guardian.co.uk