Banky a exekútori si už nemusia písať
Koniec papierovania. Bankári, exekútori a daňováci zachránia lesy! Svojským spôsobom. Prestávajú si totiž posielať medzi sebou klasickú papierovú poštu, pretože už majú systém, v ktorom aj tú najdelikátnejšiu a neraz veľmi citlivú agendu vyriešia medzi sebou elektronicky a pritom bezpečne.
Projekt „Systém zabezpečenej elektronickej komunikácie“ je jedinečným a významným projektom v rámci Slovenskej republiky. Dotýka sa celého bankového sektora a viacerých kľúčových inštitúcií verejnej správy, pričom v prebiehajúcej prvej fáze je zameraný na prepojenie daňových a súdnych exekútorov s bankami. Jeho realizácia prebieha na základe aktívnej spolupráce a podpory zo strany Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky (DR SR) a Slovenskej komory exekútorov (SKE) a tiež Slovenskej bankovej asociácie (SBA). Spoločnosť CRIF – Slovak Credit Bureau sa na základe víťazstva vo výberovom konaní vyhlásenom SBA a následnom výberovom konaní SKE stala realizátorom projektu, ktorého cieľom je náhrada papierovej formy komunikácie a dosiahnutie plne elektronickej komunikácie medzi bankami a exekútormi a následne aj s ďalšími oprávnenými subjektami.Všetky banky pôsobiace na Slovensku prejavili záujem zúčastniť sa projektu a stať sa tak účastníkom riešenia, ktoré už v súčasnosti umožňuje útvarom daňovej a colnej sekcie DR SR a väčšine exekútorov komunikovať efektívne s významnou skupinou bánk elektronickým spôsobom a postupne sa štandardizovane prepojiť s celým bankovým sektorom.
Cieľom projektu je nahradiť papierovú formu komunikácie medzi bankami a súdnymi exekútormi ako aj zefektívniť a automatizovať procesy na strane bánk a daňových a súdnych exekútorov. V súlade s platnou legislatívou je v rámci súčinnosti poskytovanej exekútorom písomné dožiadanie zasielané oprávneným subjektom banke nahradené elektronickou formou dokumentu. Elektronická žiadosť vo forme XML dokumentu je prostredníctvom Systému rozdistribuovaná na pripojené cieľové banky, ktoré ju automatizovane spracovávajú v stanovených termínoch a odpoveď posielajú žiadateľovi elektronickou cestou naspäť vo forme XML dokumentu prostredníctvom Systému.
Prvá časť riešenia bola úspešne spustená začiatkom roku 2012 a bola do nej zapojená iniciálna skupina exekútorských úradov a vybraných bánk. V súčasnosti komunikuje aktívne 12 bánk a riešenie sa aktuálne rozširuje o ďalšie 4 banky. V budúcom roku by mali byť do Systému pripojené všetky zvyšné banky pôsobiace na území SR.
V druhej polovici roku 2013 bola odštartovaná pilotná prevádzka elektronickej výmeny údajov medzi daňovými úradmi a bankami. V súčasnosti sú do Systému elektronickej komunikácie zapojené všetky daňové úrady. Využitie Systému prinieslo výrazné zrýchlenie a zefektívnenie vymožiteľnosti pohľadávok prikázaním pohľadávky z účtu v banke ako kľúčového a najefektívnejšieho spôsobu exekúcie.
Implementovaný Systém je pripravený na rozšírenie o ďalšie typy elektronickej komunikácie medzi inštitúciami verejnej správy a bankovým sektorom.
Výhody pripojenia do systému SEES:
- kompletná náhrada neefektívnej papierovej výmeny dokumentov
- funkčné riešenie pre zabezpečenú elektronickú komunikáciu 3.strán
- garancia zapojenia celého bankového sektora (pod gesciou SBA)
- možnosť integrácie elektronickej komunikácie do interných systémov
- dodávka na kľúč = služby systému + aplikačné rozhranie pre pripojenie
- efektívny rozvoj/plná elektronizácia komunikácie s bankami
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024