Budeme čakať ďalších 20 rokov na dokončenie reformy verejnej správy?
Už viac ako dvadsať rokov má Slovensko má vymedzené hranice krajov, tak ako ich poznáme dnes. Vyššie územné celky ako aj mestá a obce získali množstvo kompetencií a povinností. Ale reforma zastala na polceste.
Regióny stále nemajú doriešené plnohodnotné vlastné financovanie a kompetencie stále nie sú dostatočné aby umožnili robiť skutočnú rozvojovú politiku. S nástupom novej politickej reprezentácie k moci sa otvorila príležitosť túto reformu dokončiť, samotná vláda sa k tomu zaviazala v programovom vyhlásení. Podarí sa to? Stihne sa vôbec niečo do konca volebného obdobia? Je dôležité zmeniť počet a hranice krajov, alebo skôr sa treba zamerať na kompetencie? Aj o tom bude Kongres ITAPA 2021, kde sa stretnú všetci relevatní zástupcovia regionálnej verejnej správy ako aj exekutívy.Meniace sa technologické ale aj spoločenské potreby pritom zvyšujú tlak zo strany regiónov na dokončenie reformy. Samosprávy na miestnej či regionálnej úrovni si aj vďaka pandémii COVID-19 uvedomili, že im chýba veľká časť právomocí, ktoré by na lokálnej úrovni zvládli lepšie ako centrálne presadzované opatrenia. Uvedomili si potrebu nastavenia, prijatia či zmeny legislatívnych návrhov, aby sa naozaj dokončil prenos právomocí podľa princípu subsidiarity. Teda, že všetko čo sa môže rozhodovať na regiónoch by sa malo rozhodovať tam.
Významná časť pravidiel, by sa tak kreovala na najnižších samosprávnych celkoch. Regióny a obce by sa začali odlišovať medzi sebou napríklad v tom, aké sú pravidlá v stavebnom konaní, či ako regióny pristupujú k ochrane životného prostredia, alebo podpore podnikania. Práve táto možnosť vytvárania odlišných pravidiel by viedla k skutočnej tvorbe regionálnych politík, ktorá najlepšie odráža potrebu konkrétneho kraja. Pre niektorý kraj môže byť napríklad dôležité prilákať investorov do priemyslu. Iný kraj zase môže preferovať ochranu životného prostredia, a preto by chcel zaviesť dodatočné dane na producentov emisií.
Samozrejme, že okrem tvorby celej novej legislatívy, treba zabezpečiť aj príslušné financie. Predovšetkým, peňazí je málo. Dnes každá obec, okresné alebo krajské mesto má viac ako 4300 kompetencií, čo je pre niektoré obce neúnosne veľa. Iným problémom je fakt, že bez ohľadu na to, ako sú obce a kraje úspešné vo vlastnom rozvoji, má to len zanedbateľný vplyv na to, koľko dostanú financií. Dnes sa totiž nachádzame v stave, kedy obce, mestá či ďalšie samosprávne pri výkone niektorých prenesených právomocí štátu síce dostávajú peniaze na ich chod a aj ich formálne vedú, no vo výsledku nemajú možnosť si ich výkon prispôsobovať svojím potrebám. Medzi inými chýba napríklad možnosť vyrovnávať regionálne rozdiely aj prostredníctvom iného mixu daňovo-finančného zabezpečenia.
Možno je tiež dôležité znovu otvoriť počet a hranice krajov. Osvedčilo sa súčasné usporiadanie, alebo je dôležité vrátiť sa k myšlienke väčšieho počtu prirodzených regiónov? A možno je to zbytočná debata a viac sa treba sústrediť na kompetencie a financie.
Reforma verejnej správy sa žiaľ nakoniec ani nedostala do Plánu obnovy. Z 6,3 miliárd eur, ktoré na Slovensko prídu z rozpočtu Európskej únie, samosprávy neuvidia ani cent. Napriek tomu že pred rokom sa s tým ešte počítalo. Súčasné vládne obdobie sa blíži do svojej polovice, ak sa nič neočakávané nestane, no žiadna väčšia diskusia aspoň o princípoch reformy ani nezačala. Budeme čakať ďalších 20 rokov na dokončenie reformy verejnej správy? Alebo využijeme jedinečnú príležitosť a vybudujeme skutočne modernú a sebavedomú regionálnu verejnú správu? Odpoveď sa dozviete na podujatí Kongres ITAPA 8. - 10. novembra. 2021.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024