Budú školy budúcnosti bez učiteľov? Nahradia ich hologramy a virtuálna realita
Ako by mohlo vyzerať vzdelávanie študentov na základných, stredných školách a univerzitách v budúcnosti? Moderné technológie už zavítali aj do oblasti vzdelávania. Nech to znie akokoľvek absurdne, v budúcnosti by sa mohli študenti učiť aj bez učiteľov stojacich pred tabuľou...
Ako by mohlo vyzerať vzdelávanie študentov na základných, stredných školách a univerzitách v budúcnosti? Moderné technológie už zavítali aj do oblasti vzdelávania. Nech to znie akokoľvek absurdne, v budúcnosti by sa mohli študenti učiť aj bez učiteľov stojacich pred tabuľou. Virtuálna realita môže byť odpoveďou na množstvo pálčivých problémov, ktorým súčasné vzdelávanie musí čeliť. Predstavte si, že vaše dieťa by si nasadilo slúchadlá a headset a vo virtuálnom priestore by sa pripojilo k triede ostatných detí a učiteľov.
"Virtuálna realita umožní v odbornom vzdelávaní ešte väčšiemu počtu študentov získať zručnosti, ktoré budú v praktickom živote potrebovať."
V Európe už funguje projekt, ktorý virtuálnu realitu na školách testuje. Pod názvom NEWTON sa ukrýva dielo výskumníkov, IT špecialistov a pedagógov zo šiestich európskych krajín vrátane Slovenska. Jeho cieľom je zvýšiť kvalitu výučby prírodovedných a technických predmetov. Virtuálna realita môže študentov preniesť napríklad do elektrotechnickej dielne, v ktorej sa môžu pohybovať rovnako, ako by do nej zavítali osobne, navyše sa môžu zapojiť aj do výroby elektronických súčiastok. Simulácia a reálne aplikovanie poznatkov môže študentom pomôcť pri ďalšom rozvoji a získaní reálnych skúseností z praxe. Spoločnosť ATOS IT Solutions and Services je jedným z členov konzorcia projektu NEWTON, ktorý má študentov lepšie pripraviť na prax a uľahčiť ich vzdelávanie. „Medzinárodný projekt je zameraný práve na využitie najmodernejších technológií na zlepšenie kvality výučby prírodovedných, technických predmetov a matematiky. Dal nám možnosť vytvoriť prostredie, v ktorom cez virtuálnu realitu môžu deti v rámci sekundárneho vzdelávania pracovať na fyzike, chémii a matematike,“ uviedla Barbora Kamrlová z ATOSu.
Vo Veľkej Británii sa posunuli v interaktívnom vzdelávaní úplne iným smerom. Na univerzite Imperial College London začali testovať hologramy. Vybraní študenti na ekonomickej fakulte majú možnosť nie len vypočuť si prednášku lektora, ale ho aj “naživo” vidieť. Technológia umožňuje premietať hologram na pódium a urobiť tak vyučovanie oveľa atraktívnejším. S hologramom majú študenti skutočný pocit, že sa priamo zúčastňujú prednášky s vybraným lektorom, aj keď tento lektor sa môže nachádza stovky či tisíce kilometrov ďaleko.
Navštívte Medzinárodný kongres ITAPA a príďte si v stredu 13. novembra popoludní vypočuť Vladimíra Broniša z ATOSu, ktorý bude rozpráva o využití virtuálnej reality vo vzdelávaní. Podelí sa s vami nie len o svoje vízie, ale ukáže vám, ako virtuálna realita vyzerá v praxi a ako z nej už dnes profitujú aj slovenskí študenti a učitelia.