Budúcnosť vodíkovej mobility sa rodí (aj) na Slovensku!
Aj vám je tak teplo? Zdá sa vám prežitie v rozpálenej betónovej džungli mimo klimatizovaných priestorov takmer nemožné? Nie ste sami. Jednou z hlavných príčin súčasných teplotných extrémov je klimatická zmena, alebo aj výstižnejšie povedané, globálne otepľovanie, ktoré ľudstvu najmä v posledných rokoch ukazuje svoju pravú tvár a nie príliš radostné vyhliadky do budúcnosti. Vedci sa zhodujú, že hlavnou príčinou súčasného stavu je akumulácia skleníkových plynov v atmosfére zeme spôsobujúcich jej otepľovanie v dôsledku skleníkového efektu. Jedným z najväčších producentov skleníkových plynov je pritom popri priemysle práve letecká a cestná doprava. Táto je stále, aj napriek súčasnému masívnemu rozmachu elektromobilov, vo veľkej miere závislá na fosílnych palivách.
Napriek sľubným vyhliadkam vývoja a stúpajúcej popularity elektro-mobility medzi bežnou populáciou je výroba akumulátorov pre elektromobily závislá od ťažby vzácnych kovov ako sú napríklad kobalt alebo lítium, ktorých cena na svetových trhoch len v posledných mesiacoch vzrástla o 20 %. Naviac medzi ich hlavných producentov patria jednak politicky nestabilné krajiny subsaharskej Afriky a krajiny vyznačujúce sa nedemokratickými, prípadne v súčasnosti sankcionovanými režimami, ako sú Rusko alebo Čína.
Alternatívu pre fosílne palivá ako aj elektromobily by mohol predstavovať práve vodíkový pohon. Slovensko patrí aj vďaka spolupráci medzi Strojníckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach a spoločnosťou MATADOR Group medzi priekopníkov vodíkovej mobility. Prototyp vodíkového športového osobného auta MH2, ktoré predstavuje výsledok tejto spolupráce, zaujme zvonku nadčasovým a „cool“ športovým dizajnom pripomínajúcim šprintéra na štartovacom rošte, ktorý mu zabezpečuje výnimočné aerodynamické vlastnosti pri koeficiente odporu karosérie na úrovni 0,2, čo je hodnota porovnateľná s monopostami F1. Odhliadnuc od vizuálnej stránky, MH2 skrýva pod kapotou extrémne výkonný záprah 600 koní, ktorý mu umožňuje dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za necelé 4 sekundy pri maximálnej rýchlosti na úrovni 250 km/h. Týmito parametrami MH2 naozaj nezaostáva ani za športovými vozidlami renomovaných automobiliek.
To čím sa však MH2 diametrálne odlišuje od bežnej konkurencie, je jeho systém pohonu zabezpečovaného vodíkovými palivovými článkami. Aj keď koncept vodíkového pohonu nie je nový, doposiaľ bol považovaný za pomerne nebezpečný, jednak z dôvodu vysokej výbušnosti samotného vodíka (ľudstvo má doteraz v pamäti obrovský výbuch a následný požiar vzducholode Hindenburg plnenej vodíkom), ale najmä preto, že v rámci doterajších konceptov bolo nutné vodík v palivových článkoch skladovať pod vysokým tlakom až do 70 MPa, čo ďalej zvyšovalo nebezpečnosť kvôli riziku únikov vodíka, ako aj kvôli ešte väčšej výbušnosti plynu. Tento fakt však už vďaka revolučnému riešeniu z dielne Strojníckej fakulty TU v Košiciach nepredstavuje problém. Vďaka špeciálnym zásobníkom disponujúcim technológiou teplotného manažmentu je vodík v rámci pohonnej jednotky auta MH2 skladovaný pod tlakom len vo výške 2,5 MPa. Tajomstvo predstavujú špeciálne zásobníky vyrobené z metalhydridovej zliatiny, ktoré absorbujú vodík do kryštalickej mriežky. Okrem vyššej bezpečnosti užívateľom ponúka toto riešenie aj ďalšiu výhodu v podobe vyššej kapacity zásobníkov a teda aj väčšieho dojazdu vozidla. Okrem výnimočných jazdných vlastností a nulových emisií ponúka vozidlo MH2 moderné užívateľské prostredie vybavené dotykovými obrazovkami s dynamickým rozsahom, rozlíšením vo výške 4 megapixely a kontrastným pomerom 1 000 000 : 1.
Vodíkové auto MH2 zožalo na svetovej výstave EXPO 2020 v Dubaji ako unikátna novinka veľký úspech. Za jeho jedinečným dizajnom stojí šéfdizajnér tímu MATADOR GROUP Branislav Maukš, ktorý sa okrem iného podieľal na dizajne niekoľkých typov áut značky Ferrari. Za zrodom prelomového vodíkového motoru stojí kolektív Strojníckej fakulty TUKE na čele s jej dekanom Jozefom Živčákom. Vodíkové auto zažije svoju slovenskú premiéru na podujatí ITAPA EXPO 2022, ktoré sa uskutoční v dňoch 9-10 septembra na nábreží Dunaja v priestoroch obchodného centra EUROVEA.
Viac informácií o podujatí nájdete na webovej adrese: itapaexpo.sk/