Čerpanie prostriedkov z OPIS je v súčasnosti alarmujúco nízke
Za najväčšiu brzdu je považovaná prebujnená byrokracia slovenských orgánov.
Podľa splnomocnenca vlády SR pre informatizáciu spoločnosti Rolanda Silla je stav v tomto operačnom programe nočnou morou každého projektového manažéra. „Peniaze na projekty sa uvoľňujú pomaly, neskoro a pri takej námahe, že sem-tam už má zmysel sa opýtať, či to vôbec stojí za to,“ povedal Sill.
Ako ďalej uviedol, OPIS doteraz zohral skôr úlohu brzdy informatizácie verejnej správy, keď inštitúcie odložili vlastné projekty a spoliehali sa na prílev prostriedkov z tohto operačného programu.
„Od roku 2006, keď bol OPIS schválený, až doteraz, sa na Slovensku neuskutočnil žiaden významnejší projekt pre eGovernment. Môžeme teda povedať, že sme stratili štyri roky,“ konštatoval Sill.
V čerpaní prostriedkov z eurofondov je Operačný program Informatizácia spoločnosti na chvoste rebríčka, keď sa z neho ku koncu marca tohto roka vyčerpalo iba 39 mil. eur, čo sú len necelé 4 % z celkového objemu prostriedkov od EÚ v tomto programe.
Slovensku tak reálne hrozí, že ak do konca tohto roka nevyužije ďalších 33 mil. eur, bude ich musieť vrátiť.
Z troch prioritných osí sa doteraz reálne čerpalo len v prvej, ktorá má za cieľ elektronizáciu verejnej správy a rozvoj elektronických služieb tzv. eGovernmentu.
V prípade druhej osi môže Slovensko podľa splnomocnenca aj pri najoptimistickejšom odhade začať čerpať prostriedky najskôr v budúcom roku a z tretej osi začne podľa jeho názoru čerpať až v roku 2015.
Miernou nádejou je podľa Silla vývoj od júla minulého roka, keď sa výraznejšie zrýchlilo čerpanie z OPIS-u.
Za primárny problém označil splnomocnenec celkový systém riadenia štrukturálnych fondov na Slovensku, kde vládne prehnaná byrokracia, komplikované a nejasné pravidlá a zdržiavanie celého procesu.
„Systém riadenia eurofondov vôbec neberie do úvahy potreby projektov, jediné, o čo sa snaží, je maximalizácia administratívnej kontroly, viacnásobnej a opakovanej kontroly, ktorá ďaleko presahuje všetko to, čo ukladá zákon,“ kritizoval Sill a doplnil, že Slovensko čerpá prostriedky z eurofondov len polovičnou rýchlosťou v porovnaní s podobnými krajinami EÚ.
Zatiaľ čo európske pravidlá sa podľa Sillových slov postupne zjednodušujú, Slovenské sa, naopak, stále viac komplikujú.
„Čím nižšie v systéme riadenia eurofondov určitý orgán stojí, tým väčšia je byrokracia,“ povedal.
Ako príklad Sill uviedol zákon o eurofondoch z dielne EÚ, ktorý má necelých 8-tisíc slov, no slovenské metodické pokyny a príručky pre žiadateľov už majú takmer 80-tisíc slov.
Administratívna náročnosť vzrástla podľa Silla aj v časovom horizonte, keď za ostatné štyri roky stúpla štvornásobne.
Rovnako negatívne na čerpanie financií z Bruselu vplýva aj nejasnosť kompetencií slovenských orgánov, keď vznikajú konflikty na jednotlivých stupňoch, orientácia orgánov len na kontrolu bez snahy o pomoc prijímateľom, absencia partnerského prístupu k žiadateľom o eurofondy, ako aj meškanie platieb alebo v niektorých prípadoch aj nepreplácanie finančných nárokov.
Medzi konkrétne kroky na zlepšenie neutešeného stavu navrhol Sill predovšetkým zjednodušiť systém riadenia bez duplicity povinností, vytvorenie odvolacieho orgánu pre žiadateľov o fondy, keďže tí majú momentálne v prípade zrušenia ich projektu len obmedzené možnosti na odvolanie sa. Ďalšími krokmi sú obmedzenie administratívnych požiadaviek, ktoré idú nad rámec zákona, umožnenie využívania paušálnych výdavkov, ako aj zavedenie systému motivácie zohľadňujúceho dosiahnuté čerpanie.
Zdroj: SITA
Ako ďalej uviedol, OPIS doteraz zohral skôr úlohu brzdy informatizácie verejnej správy, keď inštitúcie odložili vlastné projekty a spoliehali sa na prílev prostriedkov z tohto operačného programu.
„Od roku 2006, keď bol OPIS schválený, až doteraz, sa na Slovensku neuskutočnil žiaden významnejší projekt pre eGovernment. Môžeme teda povedať, že sme stratili štyri roky,“ konštatoval Sill.
V čerpaní prostriedkov z eurofondov je Operačný program Informatizácia spoločnosti na chvoste rebríčka, keď sa z neho ku koncu marca tohto roka vyčerpalo iba 39 mil. eur, čo sú len necelé 4 % z celkového objemu prostriedkov od EÚ v tomto programe.
Slovensku tak reálne hrozí, že ak do konca tohto roka nevyužije ďalších 33 mil. eur, bude ich musieť vrátiť.
Z troch prioritných osí sa doteraz reálne čerpalo len v prvej, ktorá má za cieľ elektronizáciu verejnej správy a rozvoj elektronických služieb tzv. eGovernmentu.
V prípade druhej osi môže Slovensko podľa splnomocnenca aj pri najoptimistickejšom odhade začať čerpať prostriedky najskôr v budúcom roku a z tretej osi začne podľa jeho názoru čerpať až v roku 2015.
Miernou nádejou je podľa Silla vývoj od júla minulého roka, keď sa výraznejšie zrýchlilo čerpanie z OPIS-u.
Za primárny problém označil splnomocnenec celkový systém riadenia štrukturálnych fondov na Slovensku, kde vládne prehnaná byrokracia, komplikované a nejasné pravidlá a zdržiavanie celého procesu.
„Systém riadenia eurofondov vôbec neberie do úvahy potreby projektov, jediné, o čo sa snaží, je maximalizácia administratívnej kontroly, viacnásobnej a opakovanej kontroly, ktorá ďaleko presahuje všetko to, čo ukladá zákon,“ kritizoval Sill a doplnil, že Slovensko čerpá prostriedky z eurofondov len polovičnou rýchlosťou v porovnaní s podobnými krajinami EÚ.
Zatiaľ čo európske pravidlá sa podľa Sillových slov postupne zjednodušujú, Slovenské sa, naopak, stále viac komplikujú.
„Čím nižšie v systéme riadenia eurofondov určitý orgán stojí, tým väčšia je byrokracia,“ povedal.
Ako príklad Sill uviedol zákon o eurofondoch z dielne EÚ, ktorý má necelých 8-tisíc slov, no slovenské metodické pokyny a príručky pre žiadateľov už majú takmer 80-tisíc slov.
Administratívna náročnosť vzrástla podľa Silla aj v časovom horizonte, keď za ostatné štyri roky stúpla štvornásobne.
Rovnako negatívne na čerpanie financií z Bruselu vplýva aj nejasnosť kompetencií slovenských orgánov, keď vznikajú konflikty na jednotlivých stupňoch, orientácia orgánov len na kontrolu bez snahy o pomoc prijímateľom, absencia partnerského prístupu k žiadateľom o eurofondy, ako aj meškanie platieb alebo v niektorých prípadoch aj nepreplácanie finančných nárokov.
Medzi konkrétne kroky na zlepšenie neutešeného stavu navrhol Sill predovšetkým zjednodušiť systém riadenia bez duplicity povinností, vytvorenie odvolacieho orgánu pre žiadateľov o fondy, keďže tí majú momentálne v prípade zrušenia ich projektu len obmedzené možnosti na odvolanie sa. Ďalšími krokmi sú obmedzenie administratívnych požiadaviek, ktoré idú nad rámec zákona, umožnenie využívania paušálnych výdavkov, ako aj zavedenie systému motivácie zohľadňujúceho dosiahnuté čerpanie.
Zdroj: SITA
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024