Staňte sa partnerom

Cloudové technológie v službách zdravotníctva

Nároky na zdravotníctvo nadobudli v uplynulých dvoch rokoch nové rozmery. V modernej histórii nevídané množstvo pacientov potrebovalo naraz vyšetrenie a hospitalizáciu. Nemocnice, ambulancie, ale predovšetkým príslušné štátne inštitúcie museli rýchlo reagovať a to tak reorganizáciou ľudských zdrojov, ako aj urýchleným zavedením digitálnych riešení. Správa Európskej komisie uvádza, že krajiny EU začali počas pandémia využívať nové technológie vo zvýšenej miere.

Počas prvých 12 mesiacov trvania pandémie, 23 % slovenského obyvateľstva uviedlo, že sa zdržali vyhľadania lekárskej starostlivosti. V rokoch 2020 a 2021, 40% z domácej populácie malo vzdialenú konzultáciu (priemer v EU bol 39%). Zavedenie telemedicíny pomohlo zachovať prístup k starostlivosti počas druhej vlny.

V roku 2020 Slovensko zriadilo ústredný krízový štáb, ktorý pozostáva zo zástupcov všetkých príslušných ministerstiev a verejných orgánov, s cieľom koordinovať reakciu krajiny na pandémiu. Všetky informácie súvisiace s ochorením COVID-19 (napr. o opatreniach proti šíreniu, počte prípadov a epidemiológii) boli komunikované Úradom verejného zdravotníctva, Ministerstvom zdravotníctva, NCZI a Úradom predsedu vlády.

Už počas marca 2020, Oracle poskytlo svoju cloudovú infraštruktúru pre vytvorenie prostredia na vývoj informačného systému UVZ , slúžiaceho na evidenciu výsledkov testov a neskôr aj údajov o očkovaní, vďaka čomu naše zdravotníctvo získalo okamžitú možnosť práce s kľúčovými údajmi.

Efektívna zdravotná starostlivosť sa opiera o správne rozhodnutia, ktoré sa zakladajú na kvalitných a úplných informáciách. Zdrojom takýchto informácií môžu byť analytické riešenia prepojené s databázami klinických, finančných, administratívnych a tzv. “omics” údajov. Za pomoci zabezpečených dátových úložísk a už spomínaných analytických riešení využívajúcich technológie strojového učenia a umelej inteligencie, pokytovatelia zdravotnej starostlivosti dnes dokážu výrazne zlepšiť výhliadky pacientov. Navyše, tieto riešenia môžu priniesť aj kriticky dôležité, bezpečné zaobchádzanie s citlivými zdravotníckymi údajmi.

Počas uplynulého roka, cloudové služby Oracle boli zaradené do katalógu služieb vládneho cloudu SR. Mnohé z nich spĺňajú najprísnejšie kritériá pre akreditáciu na úrovne U2 (dôverné dáta) a U3 (regulované dáta) a sú tak vhodné pre prevádzku kľúčových aplikácií v širokom spektre štátnych inštitúcií. Jedným z čerstvých nasadení je vytvorenie vývojového a produkčného prostredia Integrovaného systému verejného zdravotníctva. Štát týmto získava prístup k najmodernejším cloudovým technológiám s bezpečnosťou najvyššej úrovne. Úrad verejného zdravotníctva tak namiesto nákupu výkonného hardvéru a príslušných licencií, dokáže vďaka dynamickému škálovaniu využívať výpočtové zdroje podľa aktuálnej potreby, ako aj vytvárať a rušiť prostredia v priebehu niekoľkých minút. Vďaka týmto vlastnostiam cloudu navyše výrazne ušetrí na finančných nákladoch.

Spoločnosť Oracle je zaviazaná pomáhať v digitálnej transformácii štátu, poskytovaním prístupu k najmodernejším technickým riešeniam a tiež know-how z globálneho prostredia. Rovnako považujeme za našu povinnosť neustále sledovať súlad s legislatívnymi požiadavkami, aby naše produkty a služby mohli využívať aj tí najnáročnejší zákazníci.

Andrej Časný
Oracle Slovensko

 
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies