Digitalizácia školstva neznamená rozdať počítače. Zmeniť sa musí prístup
Na prvý pohľad to vyzerá ako normálna trieda. Skupina detí stojí pri svojich laviciach, vo vystretých rukách drží učebnicu a pomaly sa spúšťa do drepu. Rozcvičku vedie pani učiteľka, no žiaci tentoraz majú výnimočného hosťa. Z veľkej „tabule“ ich pozorne sleduje profesionálny tréner z O2 Športovej akadémie Mateja Tótha. Malých športovcov občas upozorní na postoj, pomôže dobrou radou alebo ich len v snažení povzbudí.
Táto učebňa sa nachádza na Základnej škole Radovana Kaufmana v Partizánskom. Deti z nej, rovnako ako tisíce ďalších žiakov z celého Slovenska, vlani pandemické opatrenia na dlhé mesiace pripútali pred monitory počítačov či displeje tabletov a mobilov. Kým bežné predmety školy na diaľku ako-tak zvládli, pohyb a telesná výchova často zostali bokom.Nedostatok pohybu je problém
S týmto deficitom sa teraz snaží popasovať projekt pod záštitou olympijského víťaza Mateja Tótha. „Pravidelný pohyb zvyšuje pozornosť detí i ich telesnú zdatnosť a preto sa svojimi športovými aktivitami na viac ako stovke základných škôl teraz snažíme dohnať zameškané,“ hovorí Mária Bedleková, riaditeľka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha. Akadémii v tom pomáhajú i moderné technológie, ktoré deťom a trénerom umožnia zapájať sa do pohybových aktivít aj na diaľku. Kým pri iných predmetoch sa možno na istý čas uspokojiť aj s provizórnymi riešeniami, vedenie tréningového procesu a vyučovanie telesnej výchovy si vyžaduje kvalitný audio-vizuálny kontakt.
Na diaľku ako naživo
Učebňa v Partizánskom je prispôsobená presne na hybridný spôsob vyučovania. Zariadenie Webex Board slúži ako teleprezenčný systém, tabuľa i monitor zároveň. „Vďaka jedinečnému prístupu sa deti cítia ako súčasť triedy bez ohľadu na to, či sa v nej fyzicky nachádzajú alebo či sa na vyučovanie pripájajú,“ hovorí riaditeľka akadémie.
Učebňu si pochvaľujú i učitelia – nepotrebujú nijako prispôsobovať svoje zvyky ani v prípade, že časť žiakov zostala doma. Nemusia za katedrou pozerať do kamery notebooku, ale môžu sa po triede pohybovať ako sú zvyknutí. Systém sa už postará o to, aby pripojení účastníci videli všetko dôležité. Algoritmus, overený na miliónoch hodín videokonferencií, si navyše dokáže poradiť s rušivými zvukmi a odfiltrovať ich, aby každý počul hoci aj inštrukcie pri hlučnejšom cvičení.
Čo treba na úspech
Digitalizovať vyučovanie telesnej výchovy a športové tréningy je najťažšie. Pri riešení tohto problému sa preto treba zamyslieť, čo digitalizácia znamená – nie je to o rozdaní notebookov či tabletov; na digitalizáciu síce treba kvalitný hardvér, ale inak je to otázka celkového prístupu.
„Webex Board uspel, pretože sa jednoducho a intuitívne používa. Je to zariadenie, ktoré sa sústredí na svoju hlavnú funkciu, takže odpadá komplikovaná údržba systému. Je navrhnutý na dlhú životnosť, čiže ho, zjednodušene povedané, stačí raz zavesiť na stenu a už len roky používať,“ hovorí Marián Puttera, riaditeľ pre verejnú správu v spoločnosti Cisco Slovensko, ktorá zariadenie škole poskytla.
Hybridná učebňa v Partizánskom prešla zaťažkávacou skúškou a je už len na šikovnosti učiteľov, aby objavovali nové možnosti, ktoré im technológia ponúka. Najbližšie môžu napríklad rady Mateja Tótha a trénerov jeho akadémie sprostredkovať viacerým žiakom. Môžu využiť riešenie Slido, aby im deti mohli klásť otázky a neprekrikovali sa pri tom. Môžu prepojiť viaceré triedy a vyhlásiť medzi nimi súťaž. Môžu si na vyučovanie cudzieho jazyka pozvať natívneho spíkra alebo môžu cez Webex Boardy jednoducho pokračovať v kvalitnom a pútavom vyučovaní aj v čase, keď zase nejaká nepredvídaná udalosť pre časť detí zatvorí brány škôl.
Technológia existuje, je odskúšaná, overená a prešla testom praxou. Teraz je už len na školách a ich zriaďovateľoch, aby si naplno uvedomili, čo všetko im môže ponúknuť.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024