eGovernment Benchmark 2010
Dostupnosť a sofistikovanosť elektronických služieb poskytovaných štátnou správou z roka na rok rastie.
Vlády európskych krajín však musia popracovať na tom, aby štát poskytoval také služby, ktoré kopírujú bežný život občana či podnikateľa, a to na jednom kontaktnom mieste.Z výsledkov štúdie vyplýva, že online dostupnosť 20 základných služieb v sledovaných 32 krajinách Európy dosahuje v roku 2010 v priemere 82%, čo predstavuje nárast o 13% oproti roku 2009.
Popri tom celková sofistikovanosť e-služieb vzrástla za minulý rok o 7% na súčasných 90%. V oboch ukazovateľoch dominujú Írsko, Rakúsko, Malta a Portugalsko, ktoré dosiahli maximálne skóre.
Slovensko sa oproti poslednému meraniu zlepšilo v dostupnosti elektronických služieb o 8% na úroveň 63%, aj v ich sofistikovanosti (o 9% na súčasných 81%).
Z uvedeného jasne vyplýva, že napriek posunu vpred sme stále pod priemerom Európy, čo nás zaraďuje na chvost rebríčkov. V súčasnosti obsadzujeme napríklad v oblasti dostupnosti e-služieb nelichotivé 28.miesto.
Štúdia zároveň potvrdila skúsenosti Slovákov, že napriek rastúcej dostupnosti elektronických služieb tieto nie sú naviazané na riešenie životných situácií občanov a podnikateľov a je potrebné opakovane predkladať žiadosti s rovnakými údajmi na rôznych miestach pre vybavenie jednej konkrétnej životnej situácie, napr. zakladanie spoločnosti alebo strata zamestnania.
„Pokračujúci nárast v dostupnosti a kvalite služieb je sľubný. Je však potrebné zabezpečiť, aby sa tak stalo aj na úrovni regiónov a miest.
Súčasná výzva je jasná - musíme prepojiť balíky služieb tak, aby boli relevantné pre zákazníka, aby boli také, aké zákazník vyžaduje," povedal Graham Colclough, viceprezident pre globálny
verejný sektor konzultačnej spoločnosti Capgemini.
"Ekonomická kríza a demografické zmeny nútia vlády viac premýšľať nad svojim fungovaním. Stovky miliónov občanov nie sú závislí len na verejných službách, ale chcú tiež nový, viac interaktívny vzťah s ich vládou," povedala Neelie Kroes, európska komisárka pre digitálnu agendu.
Občania aj podnikatelia musia mať možnosť využívať on-line služby kdekoľvek v Európe, bez ohľadu na krajinu ich pôvodu. Ak sa vládne orgány budú zdráhajú prijať nové technológie, riskujú, že sa odcudzia mladšej generácii, tzv. 'digitálnym domorodcom'.
Zdroj: TS Capgemeni
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024