Elektronický účet poistenca: Nové možnosti a pohodlie pre poistencov
Rozhovor s generálnym riaditeľom Sociálnej poisťovne Michalom Ilkom.
Prečo by si mali občania SR zriadiť prístup do svojho Elektronického účtu poistenca?Pretože je to pre nich veľmi pohodlná, efektívna a samozrejme, bezplatná služba. Šetria ňou čas, peniaze ale najmä návštevy našich pobočiek. Elektronický účet poistenca (EUP) má u nás v Sociálnej poistený zriadený každý poistenec, stačí, ak si ho aktivuje v pobočke alebo cez slovensko.sk s využitím elektronického občianskeho preukazu. Je to obojstranný komunikačný kanál, ktorý má potenciál ďalej sa rozvíjať a dopĺňať aj v budúcnosti, postupne doň pridávame ďalšie funkcionality.
Aké sú hlavné výhody Elektronického účtu poistenca?
Jednoznačne prehľadnosť a informovanosť o svojom sociálnom poistení. Klient má k dispozícii jednoduché, intuitívne a prehľadné používateľské prostredie, z ktorého získa potrebné informácie o svojom poistení podľa jednotlivých druhov poistení a dávok. Šetrí mu to čas, má prehľad bez osobnej návštevy pobočky a v prípade chýbajúcich období v evidencii nás môže kontaktovať a údaje doplniť. V minulosti, ak ste potrebovali získať informácie o svojom sociálnom poistení, museli ste buď poslať písomnú žiadosť poštou alebo navštíviť naše pracovisko a následne čakať niekoľko dní na odpoveď. S EUP máte tieto údaje prakticky k dispozícii kedykoľvek potrebujete, kdekoľvek ste a online cez počítač alebo smartfón.
Aké sú ďalšie očakávané funkcionality a novinky okrem Elektronickej PN?
Po vlaňajšom uvedení ePN môžeme bez preháňania konštatovať, že rok 2023 je najvýraznejší rok rozvoja Elektronického účtu poistenca. V priebehu ostatných mesiacov sme predstavili šesť jeho noviniek: najzásadnejšou je sekcia Príprava na dôchodok, kde si poistenec nájde všetky dôležité informácie a podklady, ktoré potrebuje vo chvíli, keď nás so žiadosťou o dôchodok osloví. Už existujúci poberatelia dôchodkov vo svojom EUP nájdu prehľad vyplatených dávok. Priniesli sme tiež poriadok do rodičovského dôchodku – rodičia tak zistia, či o nich štát eviduje rodinné väzby v poriadku a deti majú možnosť prostredníctvom EUP podať Vyhlásenie o nároku na rodičovský dôchodok online. Novinkou je tiež prehľad vyplatených dávok nemocenského poistenia až desať rokov spätne. A EUP pomôže aj žiadateľom o dávku v nezamestnanosti – môžu si sledovať priebeh svojho konania transparentne a v prípade schválenia sa túto informáciu dozvedia takpovediac z prvej ruky, vrátane kompletného rozpisu kedy a v akej výške im Sociálna poisťovňa dávku vyplatí.
Čerstvou novinkou týchto dní sú informácie z úrazového poistenia – a v prípade, ak klient požiada o jednu z jedenástich typov dávok úrazového poistenia, môže si, rovnako ako pri žiadosti o dávku v nezamestnanosti, transparentne skontrolovať proces schvaľovania online – a v prípade priznania dávky tiež sumy a výplatné termíny.
V Sociálnej poisťovni tiež intenzívne pracujeme na tom, aby sme našim klientom už čoskoro ponúkli najočakávanejšiu novinku – informatívny výpočet dôchodku.
Aké sú plány a budúcnosť elektronického účtu poistenca v rámci rozvoja slovenského zdravotníctva?
V spolupráci s rezortom a Národným centrom zdravotníckych informácií už bola do EUP zapracovaná služba Elektronická PN, ktorú naďalej rozvíjame a zlepšujeme v dialógu so všetkými zúčastnenými stranami. Pre zamestnávateľov predstavíme možnosť zapojiť sa vďaka otvoreným dátam do systému ePN cez svoje mzdové sotvéry. Prácu s ePN im to tak zjednoduší a zefektívni. K rozvoju zdravotníctva nie je Sociálna poisťovňa kompetentná sa vyjadrovať.
Aké funkcionality občania najviac využívajú a prečo?
Najväčšie pozitívne ohlasy máme, pochopiteľne, na elektronickú PN. Súvisí to aj s počtom klientov, pre ktorých bola táto životná situácia aktuálna v predchádzajúcich mesiacoch. Po zavedení tohtoročných letných noviniek z prípravy na dôchodok a dávky v nezamestnanosti s potešením konštatujeme, že ich naši klienti začínajú prakticky a výraznejšie využívať.
Aké sú skúsenosti a názory poistencov týkajúce sa Elektronického účtu poistenca?
Užitočný pomocník, ktorý klientom šetrí návštevy našich pobočiek, sa stretáva s pozitívnou spätnou väzbou od poistencov, ktorí už mali šancu si ho takpovediac “ochytať” a zistiť, čo všetko im ponúka. Elektronický účet poistenca je na svojom štarte a v Sociálnej poisťovni pozorne načúvame aj podnetom, ktoré z radov používateľov dostávame. Verím, že spoločnými silami vyladíme produkt, ktorý užívateľ elektronických služieb v súčasnosti očakáva. Ambície máme veľké – ponúknuť našim poistencom, teda občanom Slovenskej republiky produkt, ktorý bude ich praktickým spoločníkom pri životných situáciách od kolísky až po žiadosť o starobný dôchodok online.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025