Staňte sa partnerom

FAQ (IV.časť): Kongres ITAPA 2015

Položili ste otázku na Kongrese ITAPA 2015, ale nedostali ste na ňu odpoveď? Prinášame vám pokračovanie odpovedí na otázky kongresových účastníkov. Dnes odpovedá Pavel Bojňanský z MF SR.

Sekcia: eGovernment v akcii
 
Otázka: Pán Bojňanský, Koľko projektov ste ukončili ku dnešnému dňu?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
49 projektov ukončilo realizáciu aktivít, 10 projektov je fázovaných a 2 projekty budú ukončené zo zdrojov žiadateľa.
  
Otázka: Ciele informatizácie boli nastavené v Stratégii informatizácie verejnej správy v roku 2008. Viete spraviť úprimný odpočet ako sa vám ich podarilo naplniť?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Aktuálny stav, ktorý bude reflektovať stanovené ciele, bude dopracovaný ako súčasť pripomienok k NKIVS, ktorá sa bude na sprístupnený dokument odkazovať.
 
Otázka: Pán Bojňanský, niekoľkokrát ste sa odvolali na nedostatočné ocenenie zamestnancov na strane štátu. Čo by sa s tým dalo spraviť?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Systém odmeňovania v štátnej správe nie je v mojej kompetencii, takže túto otázku neviem zodpovedať
 
Otázka: P. Bojňanský, pán Weber dnes hovoril o zjednodušení administratívy pre občana. Dá sa to dosiahnuť IT prístupom ako ste popísali?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Áno, administratíva pre občana sa dá zjednodušiť prostredníctvom IT riešení.
 
Otázka: Prečo verejná správa poskytuje služby iba cez webové rozhrania a nezjednoduší napr. advokátom život tým, že ich poskytne aj v štruktúrovaných formách? ORSR, RPO.
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Pretože nie je možné mať všetko naraz. Najprv je potrebné upratať dáta v obchodnom registri.
 
Otázka: Aký je váš predpoklad, kedy občan či podnikateľ reálne pocíti efekt a výhody eGov služieb?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Elektronické služby je už možné využívať a šetriť tak čas a peniaze, a to rovnako čo sa týka občanov, tak aj podnikateľov. Pri využití elektronických služieb je možné ušetriť na správnych poplatkoch 50%, max. však 70 EUR. 4 milióny elektronicky podaných daňových priznaní sú toho dôkazom.
 
Otázka: Máte prehľad nakoľko boli pri informatizácii aplikované skúsenosti, napr. Rakúska/Estónska?
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Pri návrhu Strategického dokumentu pre oblasť rastu digitálnych služieb a oblasť infraštruktúry prístupovej siete novej generácie (2014 – 2020) boli analyzované prístupu väčšiny vyspelých krajín, na základe ktorých boli navrhnuté odporúčania pre ďalší rozvoj eGovernmentu: Identifikácia a autentifikácia, Registre, Komunikačná infraštruktúra, Dátové úložiská či Zabezpečenie širokopásmového pripojenia. Britský (UK) model bol použitý pri návrhu vládneho cloudu, alebo platformy pre otvorené dáta.
Estónska skúsenosť bola využitá:
 - pri návrhu identifikačného, autentifikačného a autorizačného prostriedku (eID karta), ktorý je možné použiť na prístup k službám, ale aj v komerčných aplikáciách,
 - pri zavedení one-stop shopu - Ústredného portálu verejnej správy, kde sú k dispozícii formuláre pre väčšinu služieb,
 - pri ďalšom plánovaní mobilného Governmentu a využití mobilných aplikácií.
 
Rakúska skúsenosť bola využitá:
 - pri návrhu základných registrov (Register fyzických osôb, Register právnických osôb, Register adries),
 - pri aplikácii kontrol medikácie v riešení elektronických receptov v zdravotníctve.
 
Otázka: Rád by som sa spýtal každého za vlastnú oblasť, či by súhlasil s voľnou distribúciou dát, ktoré boli už raz zaplatené z verejných zdrojov (kataster, let. sním.).
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Áno.
 
Otázka: Aký bude postup v zlepšovaní teraz ukončovaných projektov (aby po hektickom r. 2015 nenastal kľud na niekoľko rokov ...)?        
Odpoveď (Pavel Bojňanský, Ministerstvo financií SR):
Základom vylepšovania elektronických služieb je v prvom rade nevyhnutná zmena procesov, ktorá je predpokladom pre implementáciu projektov v rámci nového programového obdobia. 
                                                                       
 - - - - - - - - - -

Otázka: Pred 10 rokmi boli na ITAPE predstavené inteligentné elektronické formuláre, ktoré sa v tej dobe nemali kam pripojiť. Ako vidíte smerovanie IEF v ďalšom období?
 
Odpoveď (Daniela Navrátilová, FormServices):
Inteligentné elektronické formuláre predstavujú koncept, ktorý podporuje nasledovné princípy:
1) jednoduchosť pre používateľa, t.j.:
o   doplnenie informácií, ktorými jednotlivé orgány disponujú,
o   zabezpečenie kvality vstupných údajov (t.j. kontroly v rámci formulára, ako aj vzhľadom k dátam evidovaných v evidenciách orgánov verejnej moci),
2) multikanalový princíp, t.j. možnosť využívania elektronických formulárov na ľubovoľnom prístupovom mieste s rovnakou pridanou hodnotou pre používateľa.
 
Nakoľko za vytváranie elektronických formulárov zodpovedá príslušný organ verejnej moci, v ktorého kompetencii je vykonávanie danej agendy, ďalšie rozširovanie závisí od vôle a schopnosti príslušného orgánu tento koncept využívať.
 
Inteligencia v elektronických formulároch je teda závislá od dostupnosti služieb, ktoré je možné integrovať pri vytváraní elektronického formulára, ako aj služieb, ktoré sú on-line dostupné pri jeho využívaní.
 
Očakávame, že v rámci realizácie projektov zameraných na informatizáciu verejnej správy, služby využiteľné pre inteligentné elektronické formuláre budú pribúdať a tým sa budú zvyšovať ďalšie možnosti využívania inteligentných elektronických formulárov v elektronickej komunikácii.

Chcete k týmto témam diskutovať viac? Zapojte sa FB ITAPA.
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies