Kvalitné dáta dnes potrebujete už aj pri predaji lístkov
Ani umelá inteligencia nie je inteligentná, ak využíva pri tvorbe informačnej hodnoty neoverené informačné zdroje a poznatky. V tomto prípade sa technológia budúcnosti, ako sa jej niekedy hovorí, môže stať nástrojom manipulácie.
Nevyhnutným krokom pre úspešnú digitálnu transformáciu akýchkoľvek služieb je preto dôsledná tvorba a udržiavanie znalostných databáz. „Máme infraštruktúru, procesy, metodiku a odborníkov, ktorí to dokážu,“ hovorí Peter Balco, expert spoločnosti Eviden. O detailoch bude rozprávať v bloku Digitalizácia.
Čo je to vlastne digitálna transformácia?
Táto otázka zvyčajne zvádza na odpoveď, že ide o prechod z papierovej do digitálnej formy, no to nie je pravda. Presnejšie je, že je to zmena kultúry poskytovania služby, podporená informačnými technológiami. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – porovnajte si, čo ste museli absolvovať, ak ste si pred dvadsiatimi rokmi chceli kúpiť napríklad cestovný lístok alebo objednať taxík a ako to viete spraviť dnes. Je to stále rovnaká služba, ale už ju dostávate iným spôsobom, v inej kvalite, inou rýchlosťou.
Ako s tým súvisia znalostné databázy?
Ak chceme služby transformovať, zrýchľovať a zvyšovať produktivitu, využívame rôzne typy filtrácií a integrácií poznatkov. Jednou z nich je aj umelá inteligencia. Na to, aby sme však výstupu umelej inteligencie mohli veriť, musí byť pravdivý, relevantný a overiteľný. Ak dostaneme nesprávny údaj napríklad v prípade nezáväzného textu, výsledkom môže byť hoax alebo nejaká úsmevná situácia. Čo však v prípade, že riešim technológiu vo výrobnom procese alebo napríklad službu v zdravotníctve? Predtým, ako budeme nasadzovať riešenia s umelou inteligenciou, ktoré súvisia s digitálnou transformáciou, je potrebné mať kvalitný súbor dát, informácii a poznatkov, ktorým možno dôverovať.
Ten získame ako?
Riadime sa modelom dáta – informácia - znalosť – múdrosť. Pre lepšiu predstavu – ak meriate vonkajšiu teplotu, dátami je, že je vonku teplota 5 stupňov, informáciou, že je zima a znalosťou, že sa asi treba teplo obliecť. Múdrosť je možné v tejto súvislosti interpretovať ako pranostiku. Na to aby sme vedeli automatizovať a digitalizovať poskytované služby, potrebujeme súbor overených informácií, ktoré sa v čase prirodzene vyvíjajú. Musí navyše existovať kompetencia, ktorá bude pravdivosť týchto informácií schvaľovať. Tieto informačné zdroje musia byť uložené v takzvanej znalostnej databáze, ktorá sa pravidelne aktualizuje a je bezpečne chránená pred zneužitím, napríklad neoprávnenou modifikáciou.
Čo na vybudovanie takej znalostnej databázy treba?
Znalostná databáza je komplexný informačný systém využívajúci hardvérové a softvérové komponenty, sieťové komponenty a zvládnutú kybernetickú bezpečnosť. Kľúčovým komponentom je vhodný softvérový produkt na uchovávanie, triedenie, selekciu, udržiavanie poznatkov, informácii a zabezpečenie ich životného cyklu. Prirodzene, tieto aktivity musia mať silnú procesnú podporu nie iba z pohľadu nástroja, ale aj procesného riadenia v organizácii. Spoločnosti Eviden disponuje vhodnými riešeniami, metodikou, procesmi aj odbornými kapacitami pre tvorbu znalostných databáz u svojich zákazníkov.
Ako taký proces budovania databázy prebieha v praxi?
Vychádzame z katalógu služieb, ktoré sú poskytované jednotlivým zákazníkom. V procese prevádzky prevádzkovatelia služieb generujú veľké množstvo dát a informácii, ktoré majú svoju hodnotu v čase, Tieto je potrebné vhodne vyhodnotiť, kategorizovať, agregovať tak, aby ste ich mohli následne v budúcnosti využiť. Vrátim sa k svojmu príkladu. Ak si kúpite lístok na stanici, ide o anonymnú transakciu. Dáte peniaze, dostanete lístok, tým sa všetko končí. Viete zozbierať možno dáta o tom, aký lístok bol predaný, na akú vzdialenosť, koľko stál a koľko cestujúcich si taký lístok kúpilo. Ak však poskytujete túto službu elektronicky, už je potrebná registrácia, čiže zbierate osobné údaje a musíte spĺňať GDPR. Musíte mať spojenie s bankou, zabezpečiť a ochrániť transakciu. Tých dát je omnoho viac a na ich základe už vlastník služby môže pomocou štatistických metód rozmýšľať nad tým, ako vie svoju službu zrýchliť či skvalitniť. My mu pomôžeme vybudovať databázovú infraštruktúru, navrhneme ako dáta uložiť, s akou úrovňou bezpečnosti, rýchlosťou konektivity, sieťovou kapacitou. Vieme poskytnúť aj činnosti, súvisiace so samotným životným cyklom dát.
Čo je to vlastne digitálna transformácia?
Táto otázka zvyčajne zvádza na odpoveď, že ide o prechod z papierovej do digitálnej formy, no to nie je pravda. Presnejšie je, že je to zmena kultúry poskytovania služby, podporená informačnými technológiami. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – porovnajte si, čo ste museli absolvovať, ak ste si pred dvadsiatimi rokmi chceli kúpiť napríklad cestovný lístok alebo objednať taxík a ako to viete spraviť dnes. Je to stále rovnaká služba, ale už ju dostávate iným spôsobom, v inej kvalite, inou rýchlosťou.
Ako s tým súvisia znalostné databázy?
Ak chceme služby transformovať, zrýchľovať a zvyšovať produktivitu, využívame rôzne typy filtrácií a integrácií poznatkov. Jednou z nich je aj umelá inteligencia. Na to, aby sme však výstupu umelej inteligencie mohli veriť, musí byť pravdivý, relevantný a overiteľný. Ak dostaneme nesprávny údaj napríklad v prípade nezáväzného textu, výsledkom môže byť hoax alebo nejaká úsmevná situácia. Čo však v prípade, že riešim technológiu vo výrobnom procese alebo napríklad službu v zdravotníctve? Predtým, ako budeme nasadzovať riešenia s umelou inteligenciou, ktoré súvisia s digitálnou transformáciou, je potrebné mať kvalitný súbor dát, informácii a poznatkov, ktorým možno dôverovať.
Ten získame ako?
Riadime sa modelom dáta – informácia - znalosť – múdrosť. Pre lepšiu predstavu – ak meriate vonkajšiu teplotu, dátami je, že je vonku teplota 5 stupňov, informáciou, že je zima a znalosťou, že sa asi treba teplo obliecť. Múdrosť je možné v tejto súvislosti interpretovať ako pranostiku. Na to aby sme vedeli automatizovať a digitalizovať poskytované služby, potrebujeme súbor overených informácií, ktoré sa v čase prirodzene vyvíjajú. Musí navyše existovať kompetencia, ktorá bude pravdivosť týchto informácií schvaľovať. Tieto informačné zdroje musia byť uložené v takzvanej znalostnej databáze, ktorá sa pravidelne aktualizuje a je bezpečne chránená pred zneužitím, napríklad neoprávnenou modifikáciou.
Čo na vybudovanie takej znalostnej databázy treba?
Znalostná databáza je komplexný informačný systém využívajúci hardvérové a softvérové komponenty, sieťové komponenty a zvládnutú kybernetickú bezpečnosť. Kľúčovým komponentom je vhodný softvérový produkt na uchovávanie, triedenie, selekciu, udržiavanie poznatkov, informácii a zabezpečenie ich životného cyklu. Prirodzene, tieto aktivity musia mať silnú procesnú podporu nie iba z pohľadu nástroja, ale aj procesného riadenia v organizácii. Spoločnosti Eviden disponuje vhodnými riešeniami, metodikou, procesmi aj odbornými kapacitami pre tvorbu znalostných databáz u svojich zákazníkov.
Ako taký proces budovania databázy prebieha v praxi?
Vychádzame z katalógu služieb, ktoré sú poskytované jednotlivým zákazníkom. V procese prevádzky prevádzkovatelia služieb generujú veľké množstvo dát a informácii, ktoré majú svoju hodnotu v čase, Tieto je potrebné vhodne vyhodnotiť, kategorizovať, agregovať tak, aby ste ich mohli následne v budúcnosti využiť. Vrátim sa k svojmu príkladu. Ak si kúpite lístok na stanici, ide o anonymnú transakciu. Dáte peniaze, dostanete lístok, tým sa všetko končí. Viete zozbierať možno dáta o tom, aký lístok bol predaný, na akú vzdialenosť, koľko stál a koľko cestujúcich si taký lístok kúpilo. Ak však poskytujete túto službu elektronicky, už je potrebná registrácia, čiže zbierate osobné údaje a musíte spĺňať GDPR. Musíte mať spojenie s bankou, zabezpečiť a ochrániť transakciu. Tých dát je omnoho viac a na ich základe už vlastník služby môže pomocou štatistických metód rozmýšľať nad tým, ako vie svoju službu zrýchliť či skvalitniť. My mu pomôžeme vybudovať databázovú infraštruktúru, navrhneme ako dáta uložiť, s akou úrovňou bezpečnosti, rýchlosťou konektivity, sieťovou kapacitou. Vieme poskytnúť aj činnosti, súvisiace so samotným životným cyklom dát.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025