Na minútku s...
... profesorom Petrom Sinčákom, vedúcim Centra pre inteligentné technológie - „Interakcia medzi počítačom a človekom je egocentrická..."
Stotožňujete sa s názorom, že automatizácia a nástup umelej inteligencie postupne nahradia ľudský kapitál?
„Ľudia s rutinnou prácou budú nahradení strojmi a k tomu určenou inteligenciou. Automatizácia a umelá inteligencia teda postupne „reprofilujú“ ľudský kapitál. Zároveň si myslím, že v kreatívnejších odvetviach bude postupne narastať počet rôznych IT asistentov a podobne, kvôli potrebe čo najkreatívnejších výstupov.“
Venujete sa umelej inteligencii. Vo všeobecnosti panuje v spoločnosti názor, že pribúdajúce technológie negatívne ovplyvňujú aj ľudskú inteligenciu. Súhlasíte?
„Áno. Ľudia sú tlačení k tomu, aby poznali princípy práce so strojmi, ale treba si uvedomiť, že interakcia medzi počítačom a človekom je "egocentrická". Existuje tu potenciálna hrozba, že ľudia nebudú vedení k logickému uvažovaniu, lebo všetko nájdu na webe, ale logické a matematické myslenie je veľmi dôležité v IT sektore, medicíne, práve a v mnohých ďalších oblastiach. Matematika cvičí logické myslenie a tento stav sa premieta aj do iniciatívy STEM (anglická skratka pre vedu, technológie, inžinierstvo a matematiku, pozn. autora). V poslednom čase sa rozširuje na STERM (okrem zmienených aj robotika, pozn. autora). Treba si uvedomiť, že na Slovensku nie je povinná maturita z matematiky na gymnáziách a priemyslovkách. V okolitých štátoch to pochopili a napríklad v Česku sa k modelu povinných maturít z matematiky vracajú. Je alarmujúce, že na Slovensku sa o tejto téme veľmi nerozpráva. Matematika a logické myslenie mladých ľudí je v stave, ktorý môže spôsobiť vážne problémy pri konkurencieschopnosti a tvorbe inovatívnych riešení v blízkej budúcnosti. Vidím to každý rok, keď nastupujú študenti prvého ročníka na vysokú školu.“
Čo považujete v oblasti IT za najväčší technologický pokrok ostatných rokov?
„V tejto oblasti považujem za prelomové Cloudové technológie - business model prechodu od počítača k počítaču ako služby, rovnako tak progres v umelej inteligencii, tzv. Deep Learning, hoci očakávania tejto novej technológie sú nadsadené. Pokroková je aj oblasť virtuálnej reality vrátane tzv. zmiešanej reality. Súčasne považujem za veľmi dôležitý a inovatívny aj celkový koncept Industry 4.0 (názov pre aktuálny trend automatizácie a výmeny dát vo výrobných technológiách, pozn. autora), ktorý je postavený na integrácii virtuálneho sveta a reálneho sveta.“
Na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2017 sa budete venovať cloudu Social robotics pre kognitívny tréning. O čo konkrétne ide?
V oblasti základného výskumu sa snažíme využiť cloudové systémy a vytvoriť behaviorálny model človeka. Následne chceme človeka nahradiť virtuálnym robotom, ktorý bude „teleoperovať“ robota (alebo iný systém) namiesto človeka. Berieme prácu ľudom a dávame stroju. To je základný princíp slabej umelej inteligencie. V našom prípade sa snažíme uľahčiť prácu geriatrickému terapeutovi, ktorý robí kognitívne tzv. „antidemenčné“ cvičenia so starými ľuďmi. Cieľ je aby virtuálny robot personalizoval terapiu a súčasne aby vznikali veľké dáta z tejto interakcie.
Prof. Peter Sinčák bude na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2017 prednášať 14. novembra v sekcii Technology & HumanITy.
Prof. Peter Sinčák (57) je profesorom umelej inteligencie od roku 2001 a v roku 1995 založil Centrum pre inteligentné technológie na Fakulte elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach. Pod jeho vedením úspešne dokončilo doktorandské štúdium 17 študentov. V súčasnosti je vedúcim katedry kybernetiky a umelej inteligencie a intenzívne sa zaoberá problematikou integrácie umelej inteligencie, cloudového počítania a sociálnej robotiky. Spolupracuje s Microsoft Research UK a hlavne s radou univerzít v Japonsku a v Číne. Súčasne spolupracuje so Scuola Superiore Sant'Anna v Pise v Taliansku na problematike „Ambient Assistant Living“. Prof. Sinčák je autorom viac ako 100 publikácii a je garantom PhD štúdia študijného programu Inteligentné systémy na Technickej univerzite v Košiciach.
„Ľudia s rutinnou prácou budú nahradení strojmi a k tomu určenou inteligenciou. Automatizácia a umelá inteligencia teda postupne „reprofilujú“ ľudský kapitál. Zároveň si myslím, že v kreatívnejších odvetviach bude postupne narastať počet rôznych IT asistentov a podobne, kvôli potrebe čo najkreatívnejších výstupov.“
Venujete sa umelej inteligencii. Vo všeobecnosti panuje v spoločnosti názor, že pribúdajúce technológie negatívne ovplyvňujú aj ľudskú inteligenciu. Súhlasíte?
„Áno. Ľudia sú tlačení k tomu, aby poznali princípy práce so strojmi, ale treba si uvedomiť, že interakcia medzi počítačom a človekom je "egocentrická". Existuje tu potenciálna hrozba, že ľudia nebudú vedení k logickému uvažovaniu, lebo všetko nájdu na webe, ale logické a matematické myslenie je veľmi dôležité v IT sektore, medicíne, práve a v mnohých ďalších oblastiach. Matematika cvičí logické myslenie a tento stav sa premieta aj do iniciatívy STEM (anglická skratka pre vedu, technológie, inžinierstvo a matematiku, pozn. autora). V poslednom čase sa rozširuje na STERM (okrem zmienených aj robotika, pozn. autora). Treba si uvedomiť, že na Slovensku nie je povinná maturita z matematiky na gymnáziách a priemyslovkách. V okolitých štátoch to pochopili a napríklad v Česku sa k modelu povinných maturít z matematiky vracajú. Je alarmujúce, že na Slovensku sa o tejto téme veľmi nerozpráva. Matematika a logické myslenie mladých ľudí je v stave, ktorý môže spôsobiť vážne problémy pri konkurencieschopnosti a tvorbe inovatívnych riešení v blízkej budúcnosti. Vidím to každý rok, keď nastupujú študenti prvého ročníka na vysokú školu.“
Čo považujete v oblasti IT za najväčší technologický pokrok ostatných rokov?
„V tejto oblasti považujem za prelomové Cloudové technológie - business model prechodu od počítača k počítaču ako služby, rovnako tak progres v umelej inteligencii, tzv. Deep Learning, hoci očakávania tejto novej technológie sú nadsadené. Pokroková je aj oblasť virtuálnej reality vrátane tzv. zmiešanej reality. Súčasne považujem za veľmi dôležitý a inovatívny aj celkový koncept Industry 4.0 (názov pre aktuálny trend automatizácie a výmeny dát vo výrobných technológiách, pozn. autora), ktorý je postavený na integrácii virtuálneho sveta a reálneho sveta.“
Na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2017 sa budete venovať cloudu Social robotics pre kognitívny tréning. O čo konkrétne ide?
V oblasti základného výskumu sa snažíme využiť cloudové systémy a vytvoriť behaviorálny model človeka. Následne chceme človeka nahradiť virtuálnym robotom, ktorý bude „teleoperovať“ robota (alebo iný systém) namiesto človeka. Berieme prácu ľudom a dávame stroju. To je základný princíp slabej umelej inteligencie. V našom prípade sa snažíme uľahčiť prácu geriatrickému terapeutovi, ktorý robí kognitívne tzv. „antidemenčné“ cvičenia so starými ľuďmi. Cieľ je aby virtuálny robot personalizoval terapiu a súčasne aby vznikali veľké dáta z tejto interakcie.
Prof. Peter Sinčák bude na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2017 prednášať 14. novembra v sekcii Technology & HumanITy.
Prof. Peter Sinčák (57) je profesorom umelej inteligencie od roku 2001 a v roku 1995 založil Centrum pre inteligentné technológie na Fakulte elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach. Pod jeho vedením úspešne dokončilo doktorandské štúdium 17 študentov. V súčasnosti je vedúcim katedry kybernetiky a umelej inteligencie a intenzívne sa zaoberá problematikou integrácie umelej inteligencie, cloudového počítania a sociálnej robotiky. Spolupracuje s Microsoft Research UK a hlavne s radou univerzít v Japonsku a v Číne. Súčasne spolupracuje so Scuola Superiore Sant'Anna v Pise v Taliansku na problematike „Ambient Assistant Living“. Prof. Sinčák je autorom viac ako 100 publikácii a je garantom PhD štúdia študijného programu Inteligentné systémy na Technickej univerzite v Košiciach.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024