Nabúrané auto privolá pomoc samo
Hovoríme o systéme eCall, ktorý mal byť pôvodne nainštalovaný vo vozidlách EÚ už v roku 2010.
To sa však nestalo a ďalší dátum vypršal tento rok...Najnovšie stanovisko znie, že ho budú musieť mať vo výbave nové typy automobilov až po prvom januári 2015, avšak náš západný sused sa dôsledne pripravuje už dnes.
"Jednotky máme inštalované v súčasnej dobe v deviatich vozidlách a počas jázd po celej Českej republike je testovaná ich schopnosť spojiť sa s operátorom," uviedol v rámci Dňa cestnej bezpečnosti Vladimír Velechovský z Telefonica O2, člen testovacieho tímu.
GPS má pomôcť pri hľadaní havarovaného automobilu, pričom čas potrebný pre prepojenie systému s jednotkou eCall v aute je nateraz v rozmedzí 14-17 sekúnd.
Podľa Velechovského je v súčasnej dobe systém pripravený natoľko spoľahlivo, že by mohol byť prepojený s operátormi tiesňového volania a začať fungovať v ostrej prevádzke.
Automobilky už príslušné moduly vyvíjajú a niektoré, ako napríklad Citroën ich už do svojich vozidiel montujú.
Nové vozidlá so systémom eCall budú mať v príslušnom module nainštalovanú SIM kartu. Prepojenie na tiesňovú linku by sa malo odohrať po stlačení príslušného tlačidla posádkou auta, alebo budú potrebné dáta pre záchranárov automaticky odoslané okamžite po nehode, pri ktorej boli aktivované airbagy.
Textová správa by mala obsahovať údaje o polohe vozidla, mieste nehody, VIN kód, z ktorého sa rozlúšti typ vozidla a tiež počet obsadených sedadiel.
Súčasne sa budú tieto informácie odosielať aj do Národného informačného centra, ktoré tak bude môcť varovať ostatných vodičov.
Funkčnosť systému je naplánovaná na celé územie EÚ. Ak sa automobil ocitne v mieste, kde nie je príjem signálu GPS, odošlú sa záchranárom dáta z posledných dvoch uložených polôh a vďaka tomu sa tak operátor dozvie aspoň to, ktorým smerom voz pred nehodou išiel.
Funkčný systém eCall by mal ročne zachrániť až 2500 ľudských životov.
Zdroj: aktualne.atlas.sk
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024