NASES
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) vznikla 1. januára 2009 ako príspevková organizácia Úradu vlády Slovenskej republiky zriadená na účel plnenia úloh ÚV SR vyplývajúcich zo zákona č. 275/2006 Z.z. o informačných systémoch verejnej správy, najmä na plnenie odborných úloh v oblasti informatizácie spoločnosti, správy a prevádzkovania elektronických komunikačných sietí a služieb pre ÚV SR.
Hlavnou úlohou a predmetom činnosti NASES je správa, prevádzka a rozvoj vládnej dátovej siete GOVNET a prevádzka a rozvoj služieb Ústredného portálu verejnej správy ako základných nástrojov informatizácie verejnej správy na Slovensku. Ďalej je to konzultačná, sprostredkovateľská a školiaca činnosť v oblasti informatiky, informačných a elektronických komunikačných sietí a inžiniersko - projektová činnosť v oblasti informačných sietí a elektronických komunikačných služieb, ako aj iné činnosti týkajúce sa sieťových a elektronických služieb a najnovšie aj povinnosti vyplývajúce zo zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení zákonov (zákon o e-Governmente). Zákon o e-Governmente je účinný od 1.11.2013 a kodifikoval elektronickú komunikáciu ako platnú rovnocennú formu komunikácie občanov s verejnou mocou aj komunikáciu samotnej verejnej moci navzájom.Zákon o e-Governmente zavádza hneď niekoľko nových inštitútov, z ktorých pravdepodobne najzaujímavejšou bude možnosť využívať elektronické schránky. Elektronické schránky sa zriaďujú orgánu verejnej moci, právnickej osobe, fyzickej osobe a podnikateľovi. NASES má v zákone definované trojmesačné prechodné obdobie na zriadenie elektronických schránok. Ivan Ištvánffy, generálny riaditeľ NASES predpokladá, že väčšina elektronických schránok bude zriadená k 1.januáru 2014, po tomto termíne bude možné prostredníctvom eID karty vstúpiť do schránky a reálne ju využívať.
Najvýznamnejšie referencie NASES:
- ÚPVS umožňuje fyzickým a právnickým osobám využívať elektronické služby a zabezpečuje obojsmernú elektronickú komunikáciu medzi FO, PO a orgánmi verejnej správy, čím nahrádza písomný styk,
- správa, prevádzka a rozvoj vládnej dátovej siete GOVNET
- reálne naštartovanie projektu Broadband, nadviazanie kvalitnej spolupráce so signifikantnými partnermi na domácej, ako aj medzinárodnej pôde v oblasti širokopásmového internetu,
- ďalšie zaujímavé projekty ako Portál e-Demokracie a otvorenej vlády, spolupráca na projekte Informačný systém pre platby a evidenciu správnych a súdnych poplatkov (IS PEP), ako súčasť komplexnej služby E-kolok a pre budúce obdobie príprava ambicióznych projektov v súvislosti s bezpečnosťou Govnetu aj projektov z oblasti geoinformatiky.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024