(Ne)efektívna verejná správa?
Vláda pripravila v roku 2014 operačný program Efektívna verejná správa. V období rokov 2014 – 2020 je do programu alokovaných 335 mil. EUR. Sú tieto peniaze získané aj z daní občanov investované efektívne?
Operačný program Efektívna verejná správa je pod gesciou Ministerstva vnútra. Jeho cieľom bolo vytvoriť podmienky pre poskytovanie kvalitných a dostupných verejných služieb efektívnym spôsobom. Z celkovej sumy 335 miliónov EUR ide 278 miliónov z Európskeho sociálneho fondu a zvyšok z daní občanov. Sú tieto financie investované efektívne? Pozitívna skúsenosť občanov pri využívaní služieb poskytovaných verejnou správou je totiž základným predpokladom toho, že budú občania svoje peniaze vnímať ako účelne a efektívne „investované“.
Efektivitu verejnej správy je dôležité vnímať na dvoch úrovniach. „Externá“, vnímaná jej používateľom a organizáciámi a „interná“, v rámci jej vlastných štruktúr. Kým tá prvá si vyžaduje predovšetkým vnímať podnety zo strany jej používateľov a pomocou moderných technológií a kanálov aplikovať čo najlepšie riešenia, vnútorná efektivita si žiada konzistentné navrhovanie, ako takéto služby poskytovať od biznis úrovne až po IT úroveň. Tieto aspekty musia byť zároveň podporené legislatívnym procesom – legislatíva musí digitalizáciu umožniť, podporiť a zároveň neobmedziť. V samotnej organizácii je možné s pomocou IT cloudových služieb vybudovať kultúru, ktorá umožní zásadne zmeniť spôsob, akým ľudia spolupracujú. Od zdieľania dokumentov až po spoluprácu na zložitejších projektoch. Napríklad vo všeobecnej fakultnej nemocnici využíva cloudové služby takmer 7000 ľudí, čo zabezpečuje efektívnejšiu distribúciu informácií a zlepšenie komunikácie.
Pre eliminovanie neefektívneho hospodárenia je potrebné verejnú správu konzistentne modernizovať. Ako veľmi je efektívna slovenská verejná správa aj v porovnaní s českou a v čom možno najviac zapracovať v najbližších rokoch? Je možné hľadať inšpiráciu v komerčnom sektore, v spôsobe ako využiť dáta a analytiku aj pre zlepšenie služieb verejnej správy? Odpovede budeme na podujatí ITAPA nachádzať v prvý deň, na prednáškach viacerých odborníkov nie len v sekcii Efektívna verejná správa.
Efektivitu verejnej správy je dôležité vnímať na dvoch úrovniach. „Externá“, vnímaná jej používateľom a organizáciámi a „interná“, v rámci jej vlastných štruktúr. Kým tá prvá si vyžaduje predovšetkým vnímať podnety zo strany jej používateľov a pomocou moderných technológií a kanálov aplikovať čo najlepšie riešenia, vnútorná efektivita si žiada konzistentné navrhovanie, ako takéto služby poskytovať od biznis úrovne až po IT úroveň. Tieto aspekty musia byť zároveň podporené legislatívnym procesom – legislatíva musí digitalizáciu umožniť, podporiť a zároveň neobmedziť. V samotnej organizácii je možné s pomocou IT cloudových služieb vybudovať kultúru, ktorá umožní zásadne zmeniť spôsob, akým ľudia spolupracujú. Od zdieľania dokumentov až po spoluprácu na zložitejších projektoch. Napríklad vo všeobecnej fakultnej nemocnici využíva cloudové služby takmer 7000 ľudí, čo zabezpečuje efektívnejšiu distribúciu informácií a zlepšenie komunikácie.
Pre eliminovanie neefektívneho hospodárenia je potrebné verejnú správu konzistentne modernizovať. Ako veľmi je efektívna slovenská verejná správa aj v porovnaní s českou a v čom možno najviac zapracovať v najbližších rokoch? Je možné hľadať inšpiráciu v komerčnom sektore, v spôsobe ako využiť dáta a analytiku aj pre zlepšenie služieb verejnej správy? Odpovede budeme na podujatí ITAPA nachádzať v prvý deň, na prednáškach viacerých odborníkov nie len v sekcii Efektívna verejná správa.
Prihláste sa na Jesenná ITAPA 2024