Staňte sa partnerom

Nové technológie zvyšujú bezpečnosť na cestách

Zlepšenie situácie na zimných cestách bolo vždy zložité. Problémy vedeniam miest a obcí spôsobovalo predovšetkým monitorovanie, keďže inštalácia a prevádzka klasických meteorologických staníc bola pre ne nákladná.

Zlepšenie situácie na cestách počas zimy bolo vždy zložité. Medzi problémy, ktoré správcovia ciest v tomto období museli riešiť, patrilo aj monitorovanie ciest, keďže inštalácia a prevádzka klasických meteorologických staníc bola pre nich nákladná. Na ilustráciu, pridať jedno konvenčné zariadenie pre presnejšie predpovede môže stáť 50 tisíc euro a viac. Preto si mnohé samosprávy mohli dovoliť prevádzkovať len ich minimálny počet – na Slovensku aj tie najväčšie mestá rádovo jeden alebo dva kusy.

Spolupráca verejného a súkromného sektora

V praxi sa tak cestári mohli spoliehať len na všeobecné predpovede pre celé mesto, okres alebo kraj, čo nebolo v mnohých prípadoch efektívne. Vďaka spolupráci Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) a firmy SOFTEC je dnes situácia lepšia. SOFTEC vyvinul IoT meteostanice, ktoré sú malé a energeticky nenáročné. Vo väčšine konfigurácií sa napájajú prostredníctvom svojich vlastných solárnych panelov. Výhodou je aj bezdrôtové odosielanie údajov a jednoduchá inštalácia. Dajú sa totiž umiestniť aj na bežné stĺpiky dopravného značenia. Mestám a obciam tak odpadá povinnosť absolvovať zložitý proces stavebného povoľovania. Okrem času šetria inštalačné a prevádzkové náklady a môžu si tak zadovážiť toľko zariadení, koľko v skutočnosti potrebujú.

Celá idea je postavená na tom, že takýchto staníc budú mať správcovia stovky až tisíce, vďaka čomu budú mať veľmi dobrý prehľad o stave cestnej siete a budú dostávať stále presnejšie predpovede.

Údaje z týchto meteostaníc sa v reálnom čase odosielajú do informačného systému optimalizácie zimnej údržby ciest, ktorý je výsledkom spolupráce firmy SOFTEC a SHMÚ. Kľúčovým prvkom tohto systému sú špecializované predpovede, ktoré predpovedajú okrem klasických meteorologických veličín, ako sú teplota vzduchu alebo rýchlosť vetra, aj tie špeciálne potrebné pre zimnú údržbu ciest – hlavne teplotu vozovky a jej stav (či bude suchá alebo zľadovatená).

Zvýšenie bezpečnosti na cestách

Ide pritom o nezanedbateľnú výhodu, pretože pomocou spomínaných predpovedí môže dispečer dobre plánovať a optimalizovať prácu sypačov, pluhov a pracovníkov v teréne. S pomocou tohto systému tak môžu vykonávať lokalizovanejšie zásahy, čo opätovne prispieva k znižovaniu nákladov. Potvrdzujú to napríklad prvotné údaje z Bratislavy a Bratislavského kraja, kde stanice fungujú už niekoľko sezón. Dobrým plánovaním výjazdov s podporou meraní a predpovedí totiž dokážu samosprávy ušetriť aj polovicu posypovej soli.

Potrebné je tiež zdôrazniť zvyšovanie bezpečnosti na cestách. Od nasadenia systému v Bratislave totiž klesol počet dopravných nehôd v zime o takmer 30 percent. Umožňuje im to konať hneď, ako prídu správy o prvých mrazoch.




Nové stanice nie sú nutné

Informácie pritom môžu využívať aj samosprávy s vlastnými meteostanicami iných výrobcov, ktoré vie systém využiť. Náklady na dokúpenie jednotlivých zariadení sú však individuálne. Odvíjajú sa hlavne od ich konkrétnej konfigurácie a počtu. V rámci systému je dostupných viacero produktových radov meteostaníc s rôznou výbavou senzorov, pričom každý je vhodný na trochu iný účel.

Predvídanie situácie

Následné spustenie informačného systému nad meteostanicami už nie je zložité a trvá len pár dní. Záujem o službu je pritom neustály. Aj preto je potrebné systém stále zlepšovať. Veľkou témou do budúcna je napríklad takzvaná preskriptívna analytika, ktorá s využitím prvkov umelej inteligencie dokáže dispečerovi predkladať odporúčané návrhy na výkon údržby v podobe časového harmonogramu.

Posledné rozhodnutie bude mať pri systéme samozrejme vždy človek, konkrétne zodpovedný dispečer. Zimnú údržbu bude limitovať aj počet sypačov, pluhov a financie, ktoré majú mestá a obce pridelené. Cieľom systému zimnej údržby ciest je čo najhospodárnejšie využiť dostupné prostriedky, ktoré správca má. Toto sa nakoniec pretaví do vyššej spokojnosti vodičov a ostatných účastníkov cestnej premávky.





CHCETE SA DOZVEDIEŤ VIAC? 









 
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies