Staňte sa partnerom

Kajetan Wojsyk

Mestský úrad Czestochowa, Poľsko , riaditeľ informatiky
Narodil sa v r. 1951.
Získal titul Dr. pre technické vedy.Vysokoškolské štúdium absolvoval na Polytechnickej Univerzite v Czestochowej, Poľsko.
Dlhší čas pracuje ako vysokoškolský učiteľ, v súčasnosti ako senior asistent vo WSP - Pedagogická fakulta Czestochowa. Je tiež riaditeľom odboru informatiky na Mestskom úrade v Czestochowej. Aktívne sa podieľal a podieľa na IT aplikáciách vo verejnej správe.
Prihláste sa na ITAPA Health&Care 2025
  • Míľniky na ceste k eGovernment mesta Czestochowa
    Częstochowa je veľké mesto (160 štvorcových km) so štvrťmiliónom obyvateľov, pričom je to piate najnavštevovanejšie pútnické miesto na svete. Miestna samospráva si predsavzala zjednodušiť správu mesta a snaží sa uskutočňovať svoje aktivity viac demokratickejšie a otvorenejšie. Mesto sa zapojilo do programu “Gmina X” (“Obec X”) pod vedením Transparency International a získalo nový nádych. Vývoj telekomunikačných a informačných technológií umožnil modernizovať administrativu – dostať radnicu bližšie k ľuďom a robiť činnosti omnoho otvorenejšie. Významnými sa pre imidž mesta stali ocenenia - The Flag a The Board of The European Council – tvorili míľniky na ceste otvorenia Częstochowej skutočnej medzinárodnej spolupráci. Uvedené aktivity boli zamerané predovšetkým na kultúru. Nezávisle odštartovala modernizácia samosprávy. V r.1996 – spolu s univerzitami – odštartoval proces tvorby mestského webu – CzestMAN, vďaka ktorému pracovnicí verejnej správy získali prípoj na internet. V marci 1998 s vybudovaním vnútorného webu odštartovala komplexná informatizácia radnice. Súčasne bola urobená analýza procesov a úloh v rámci radnice. Databázy využívané pracovníkmi radnice – nemali byť iba akumulovaním dát ale aj racionalizáciou účasti klienta – obrat sa dostavil. Cieľom bolo skrátenie času a zlepšenie komfortu, rovnako ako aj zníženie počtu hlásení a redukcia času potrebného na získanie príslušnej informácie. Ďalšou prioritou bol rozpočet – dobré vybalansovanie príjmov a výdajov umožnilo ziskové investície. Najväčšiu časť mestského rozpočtu – takmer polovicu pohltili výdaje na vzdelanie. Tak sa vysvetľuje, prečo funkčný školský manažment – jeden z projektov, ktorý získal celopoľské ocenenie v roku 2000, si zastal významnú úlohu. Podstatou tohto projektu je urýchlenie toku informácií ohľadom zdrojov – zamestnancov, vzdelanosti a financovaní školstva. Tento projekt ukázal, že je ho možné využiť vo väčšej miere. Od času, kedy prišiel do platnosti zákon o prístupe k verejným informáciám a spolupráca so združením Mestá na internete bola vytvorená, nové technické riešenia, prezývané BIP, sa môžu využívať. BIP je veľmi dôležitým nástrojom demokracie umožňujúcej zverejniť všetky miestne nariadenia. Jedna z najlepších a najväčších implementácií je elektronická distribúcia dokumentov. Spojenie takejto distribúcie s BIP umožňí každému, kto potrebuje na diaľku vedieť, čo sa deje s jeho agendou, a to bez potreby zapojenia pracovníka radnice. Ďalšiou zaujímavou skúsenosťou bola realizácia elektronických volieb (spolu s poľským občianskym združením Mestá na internete) súčasne využívajúc mikročipové karty a odtlačky prstov. Občania mesta sa zúčastnili tohoto experimentu. Jedným z najbližších projektov je implementácia “občianských kariet” ktoré môžu pomôcť pri hlasovaní v dôležitých prípadoch. V Częstochowej (podobne ako aj v niektorých iných mestách) boli po prvýkrát v Poľsku implementované dokumenty – vodičské preukazy s fotografiami robenými elektronicky priamo na mieste a registračné karty. Je evidentné, že občania sa adaptujú na takéto zmeny veľmi pomaly. Stále radšej prichádzajú osobne na radnicu akoby riešili svoje záležitosti prostredníctvom internetu. Aj to je dôvodom, že prítomnosť klientov (radnice) sa sústreďuje na vybavenie všetkého na jednom mieste (na prízemí) bez potreby chodiť hore-dolu po schodoch. Takto verejné záležitosti so súčasným obmedzením spôsobu vedú k cieľu.
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným