Staňte sa partnerom

Viac ako tretina obyvateľov Slovenska nevie, čo je telemedicína

Viac ako tretina obyvateľov Slovenska nikdy nepočula o telemedicínskych službách, ako sú vyšetrenia a konzultácie s lekárom online, telefonicky, cez mobilnú aplikáciu či videohovor. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu spoločnosti MNForce pre zdravotnú poisťovňu Dôvera.

Využívanie telemedicínskych služieb je pritom jednou z kľúčových oblastí, ako zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti v súvislosti s nedostatkom zdravotníkov a nárastom dopytu po zdravotnej starostlivosti.

„Chýbajúce povedomie o telemedicínskych službách bráni lepšie využívať ich potenciál, ktorý je na Slovensku obrovský. Dobrou správou je, že takmer 60 percent opýtaných dôveruje telemedicínskym službám, a to je ďalší predpoklad, aby sa telemedicína uchytila v praxi. Naopak, smutnou správou je, že len menej ako jedna tretina obyvateľov Slovenska mala praktickú skúsenosť s telemedicínskymi službami,“ hovorí MUDr. Marian Faktor, riaditeľ úsek vzťahov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.

Z prieskumu vyplýva, že vyšetrenie či konzultáciu s lekárom cez telefón alebo spojenie s lekárom cez internet využilo takmer 31 percent opýtaných. Dobrou správou je, že 62 percent opýtaných si myslí, že telemedicína môže čiastočne nahradiť osobný kontakt s lekárom a zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti.

Napríklad aplikácia na vyšetrenie kože AIP derm, ktorú využívajú poistenci Dôvery, pomohla za rok toľkým pacientom, ako keby na Slovensku pribudlo 12 nových ambulancií dermatovenerológa a do každej by sa pacient dostal ihneď.  

20 rokov to ťahá vpred súkromník
Prvý raz sa elektronizácia v zdravotníctve výraznejšie prejavila pred 20 rokmi, keď najväčšia súkromná zdravotná poisťovňa predstavila svoju elektronickú pobočku. Nasledovala prvá mobilná aplikácia a pred 10 rokmi elektronický recept, ktorý od Dôvery následne prevzal štát. 

Pred dvoma rokmi poisťovňa spustila aj elektronické predpisovanie kúpeľov a schvaľovanie zdravotníckych pomôcok. Vďaka tomu je 40 % zdravotníckych pomôcok schválených ihneď, pacient nečaká ani jeden deň. A polovicu kúpeľných návrhov poisťovňa posúdi do 24 hodín.

Služby telefonických konzultácií so zdravotníkmi, teda prvú telemedicínu, spustila Dôvera už v roku 2016, keď umožnila svojim poistencom spojenie s lekárom na diaľku cez telefón. Neskôr aj so zdravotnými sestrami a edukátorkami, ktoré pomáhajú s monitoringom pacientov napríklad po hospitalizácii a učia ich, ako žiť s cukrovkou či s iným chronickým ochorením. 

„Telemedicína má obrovský potenciál a úžitok pre pacienta. Preto sa budeme aj naďalej snažiť o jej rozširovanie a využívanie,“ uzatvára MUDr. Faktor.


 

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným